"Com pot ser que el meu veí tingui llum i jo no?". Al neguit inicial, a la incertesa que s'estenia entre els afectats (tots) per la històrica apagada d'aquest dilluns passat, 28 d'abril, a Terrassa i a la resta de la península, s'anava sumant la pregunta relativa a la comparació. Per què? Endesa ha apuntat aquest dimarts algunes respostes al perquè de tot plegat. La recuperació del subministrament sempre és progressiva, per línies, una característica tècnica del restabliment del fluid que en aquest cas, en una crisi sense precedents, resulta encara més necessària si cap.
El tall de llum sobtat es va produir a les 12.32 hores. Poc després, va caure la cobertura de telefonia mòbil. No funcionava internet, per la qual cosa l'únic vincle amb la realitat informativa el constituïa la ràdio de piles, com antany. Hi havia cues en basars per comprar transistors i piles, moltes piles.
No se sabia res. Quan es recuperaria la normalitat, o un indici de normalitat? Els més "afortunats" van ser els que reben el subministrament proporcionat des de dues subestacions que Red Eléctrica Española té en la zona est de Terrassa, la de Mas Figueres, i en la part tocant a Rubí, Can Jardí. L'"energització" d'aquestes subestacions va ser de les primeres a Catalunya després del tall massiu. Això va ser a les 14.57 hores.
A partir d'aquest moment, un cop normalitzada la xarxa, li va tocar el torn a Endesa perquè aquesta distribuïdora iniciés les maniobres "de manera segura i esglaonada", amb l'objectiu d'anar alimentant i retornant el servei a les diferents línies.
Minuts després, el primer abonat ja va rebre la bona nova, si és que estava a casa. El retorn va ser progressiu, a poc a poc, però un segon bloc important de recuperació va arribar a les 16 hores, amb el restabliment de noves línies procedents de Can Jardí i d'una altra subestació de Rubí.
A les 20.50 hores, zones del Centre ja tenien llum, que havia arribat abans a alguns habitatges de Vallparadís a les 19.20 hores. A zones de Can Boada hi havia subministrament a les 21.59 hores, quatre minuts després que a algunes àrees del Torrent d'en Pere Parres, però a Can Boada del Pi no es va recuperar el servei fins a les 23.
Diferències
Hi havia diferències accentuades a Ca n'Aurell: en uns llocs hi havia llum a les 22.25; en uns altres, com els voltants de la plaça de Josep Freixa i Argemí, els veïns ja tenien subministrament a les 21 hores. Residents al carrer de Galileu no van tenir fluid fins a la 1.03 hores. A la 1.40 es podien encendre les llums en un sector de Poble Nou-Zona Esportiva, però molts veïns de Pere Parres van estar sense servei fins a les 2.05. Feia un quart d'hora que l'havien recuperat alguns veïns del sector nord del Centre.
I així, fins a les 3.30 hores, quan ja estava tot resolt, segons Endesa.