Les polèmiques imatges creades amb IA omplen les xarxes

Mentre Internet s’inunda d’imitacions de l’Estudi Ghibli d’animació japonès, divulgadors i il·lustradors terrassencs alerten dels perills que comporta aquest auge per diverses professions relacionades amb el disseny

Publicat el 12 d’abril de 2025 a les 08:00

La Intel·ligència Artificial ja és una més entre les nostres vides, i aquestes darreres setmanes hem vist una nova prova del seu potencial. Les xarxes socials s’han omplert d’imatges reals, convertides a mode de dibuix, amb traçades marcades, ulls de les persones grans, colors càlids i fons detallats. Tot emulant l’estil del popular Estudi Ghibli japonès, autor de pel·lícules d’animació com “El viatge de Chihiro” o “El meu veí Totoro”.

El cas és que totes aquestes imatges virals de les xarxes s’han dut a terme per mitjà de la Intel·ligència Artificial, ja que hi ha nombroses aplicacions que ofereixen l’opció de transformar una imatge en aquest estil, amb molta facilitat. Roc Massaguer -Outconsumer a les xarxes socials- acumula més d’un milió de seguidors entre els seus perfils a Internet, i està completament en contra d’aquesta moda d’ús amb la IA. El comunicador i divulgador terrassenc apunta que aquesta viralització es deu a dos factors: “Un, crear alguna cosa, en aquest cas artística, un dibuix que és graciós, que tu no ho podries dibuixar, o no ho podries encarregar un dibuixant que t’ho fes. I l’altre, que pots participar d’una manera molt fàcil en una moda que està fent tothom, i et sents part del grup”.

El fet que xarxes com “X” -l’antic Twitter- incorporin ara la IA com a opció d’ús, afavoreix que el contingut creat que provingui d’aquestes eines es viralitzi més.  “Hi ha un interès per fomentar l’ús de “Grok” -l’aplicació intel·ligent d’X-, i així, l’algoritme s’hi enfoca -explica Massaguer- Tot està estructurat i predisposat perquè el seu ús es promocioni i es viralitzi més”. 

Una amenaça real

L’opinió pública s’ha dividit entorn a l’ús d’aquestes IA per convertir imatges en diferents estils, no només el Ghibli. Diversos estudis han demostrat que aquest procés d’ús de la IA consumeix molta aigua, ja que els ordinadors encarregats de generar les imatges es sobreescalfen ràpidament i requereixen molta aigua per refredar-los. Aquesta és una de les causes de rebuig cap a aquestes eines, tot i que una altra raó menys abstracta, i més visible al nostre voltant és el perill de substituir professionals

L’autor de còmics i il·lustrador terrassenc sota el pseudònim”Vlak”, Oriol Hernández, confessa que “sí que genera una mica de por aquest auge, malgrat que els que ens hi dediquem, encara veiem que tenen mancances... A veure fins on arriba”.  Ara per ara, les mostres d’Intel·ligència Artificial al món editorial apareixen amb comptagotes, amb casos puntuals de dissenys duts a terme amb aquestes aplicacions. Altres sectors han rebut un impacte immediat: “Tinc diversos companys que treballen en el món dels videojocs, i aquí sí que s’ha acomiadat a un munt de gent que es dedicava a l’art conceptual”, denuncia Oriol Hernández. L’il·lustrador no veu inconcebible vincular la IA amb la feina editorial, “sempre que només ajudi i no substitueixi els mateixos treballadors”.