Cultura i Espectacles

Can Putades: “Ens vam plantejar deixar-ho quan vam veure que perdíem l’amistat”

Parlem amb Joana Cabratosa, la Núria Simón i l’Ona Jou, que han visitat Terrassa per presentar el seu nou llibre, De la Garrotxa a Can Putades, editat per Cossetània

D'esquerra a dreta, Joana Cabratosa, Núria Simón i Ona Jou, aquest dimarts als Amics de les Arts / Uma Jareño

Les tres integrants de Can Putades –la Núria Simón, la Joana Cabratosa i l’Ona Jou– van trepitjar la ciutat aquest dimarts per presentar-hi el seu nou llibre, De la Garrotxa a Can Putades. La presentació va tenir lloc a la sala Joaquim Cardellach dels Amics de les Arts i les Joventuts Musicals, i va estar moderada per la comunicadora Xènia Casado.

Les de Can Putades són tres amigues garrotxines que es van mudar a Barcelona fa sis anys per viure la vida universitària. Des de llavors, els seus vídeos a les xarxes socials es van fer virals, fins al punt que acumulen 113.000 seguidors a Instagram i 67.000 a TikTok. Han fet el pòdcast de 3Cat No Cardis i, ara, comparteixen totes les seves vivències a De la Garrotxa a Can Putades, que aglutina consells, anècdotes, confessions i reflexions vitals.

Tot i que durant el mes de març ja han presentat el llibre a Barcelona, Olot, Banyoles, Reus i Vic, les garrotxines reconeixen que encara passen nervis abans de les presentacions. Quan els preguntem pel seu vincle amb Terrassa, la Joana assenyala que no hi havia estat mai, però que li ha semblat bonic, i l’Ona recorda que sí que hi havia estat de petita i que, a més, la seva mare hi va viure durant molt temps: “De fet, aquí va saber que estava embarassada de mi”.

Després d’anys de compartir pis, amistat i feina, reconeixen que el camí no ha estat fàcil. “Per nosaltres, la prioritat sempre ha estat salvar l’amistat. I ens vam plantejar deixar de crear contingut a les xarxes quan vam veure que perdíem l’amistat”, explica la Joana. Segons la Núria, sempre han estat sinceres a les xarxes socials, però hi ha coses que no han mostrat mai: “Mai hem fet un vídeo dient que una hora abans estàvem discutint”, diu. I, de fet, és al llibre on aprofundeixen en aspectes de la seva amistat.

La presentació de “De la Garrotxa a Can Putades”, moderada per Xènia Casado / Uma Jareño

“El nostre manual”

De la Garrotxa a Can Putades és el nostre manual, el que ens hauria agradat llegir abans de venir a Barcelona, i alhora una muntanya russa del pas de ser jove a entrar a la vida adulta”, destaca la Joana. També hi detallen com han acabat dedicant-se a la creació de contingut –encara que han estudiat antropologia, lingüística i periodisme–, i l’evolució de la seva amistat.

Escriure un llibre a sis mans és un repte. Les de Can Putades expliquen que primer van fer un llistat dels punts que volien tractar i se’ls van repartir, llavors ho llegien en veu alta i s’ho intercanviaven. “Si estava reescrivint la part de la Joana, hi canviava paraules que s’entenien millor d’una altra manera, o hi afegia detalls”, diu l’Ona. Tot el procés va durar més d’un any, aproximadament.

Defensores del català

L’Ona, la Núria i la Joana formen part d’una comunitat d’influencers que escullen crear contingut en català perquè és la seva llengua materna. Asseguren que, tot i que tinguin molts seguidors a les xarxes socials, el seu ús del català no és més important que “el de qualsevol persona”. Per a la Joana, “el que és important és que es normalitzi al màxim i que hi hagi contingut de xarxes en català de tots els àmbits”.

“Nosaltres ajudem a normalitzar-ho, perquè l’utilitzem de manera quotidiana, perquè és la nostra realitat i això és el que hem volgut demostrar a les xarxes”, afirma la Núria.

Davant de les crítiques sobre si ser influencer és una feina o no, totes tres ho tenen ben clar: “Si no els queda clar que és una feina, ens és igual. Amb això estem tranquil·les”.

To Top