
Calçots XXL per un hivern calorós
A la finca de Ca n’Oliveró (Castellbisbal) els han sortit calçots més grossos del normal per la manca de fred entre octubre i desembre. Altres pagesos d’Ullastrell, com Els Campaners i Fruites Antonieta, n’han tret d’iguals o més petits, ja que en fan de secar

- Calçots XXL per un hivern calorós
Ara a portada
Publicat el 10 de febrer de 2023 a les 20:39
Actualitzat el 12 de febrer de 2023 a les 10:49
“Qui té diaris vells per embolicar calçots?”, demana algú. Ara miro si en tinc al maleter del cotxe”, respon un altre. Són els rituals d’una calçotada, com la divisió del treball entre els que empastifen fent la brasa i els que es foten el quinto. O la quedada el dia anterior per fer el romesco.
Les mans brutes, tot negres amb les restes de pell de torrada, en una barreja entre cendra i romesco que acabarà sota el grifó.
El que mai s’adona de res diu: “Però qui ha comprat les botifarres? A qui li devem la pasta?”. I així es remata el dinar: amb una ratafia un bizum en la sobretaula.
Però per arribar fins aquí, necessitem que algú cultivi els calçots que ens cruspirem. I enguany és comentat entre alguns pagesos que seran de ben grossos. “Han crescut molt, perquè l’octubre i el novembre van ser molt calorosos, que els fa córrer més. I que no feia fred, tampoc no els parava. De fet, a mitjan desembre teníem calçots en estat òptim”, explica Pere Botifoll, pagès de la masia Ca n’Oliveró (a Castellbisbal). I és clar: qui vol fer calçotades a 10 dies dels àpats de Nadal?
“Molta gent estava espantada, perquè clar, no els pots treure al desembre, però la planta està molt grossa”, prossegueix Botifoll, davant la seva parada al Mercat de la Independència (Centre). En tot cas, la collita és bona i el calçot -fregant ja mitjan febrer- és dolçet.
[caption id="attachment_461904" align="aligncenter" width="700"]
Toni pesa un feix de calçots a la bàscula, a la parada de Ca n’Oliveró al Mercat de la Independència / nebridi aróztegui[/caption]
Tanmateix, no tots els calçots han crescut tant. És el cas de la finca que conrea Jéssica Guarch al camí Bolet, d’Ullastrell. “El temps no ens ha acompanyat i com que no ha plogut, doncs se’ns han quedat una mica més petits”, detalla, a la seva parada fixa a l’exterior del Mercat del Triomf (a Sant Pere), anomenada Fruites Antonieta. En el seu cas, fan cultiu de secar, fet que justifica l’afectació per la manca de pluges.
Un model mixt entre el regadiu i el secar és el que ha fet Enric Simó a la seva finca d’Els Campaners, taé a Ullastrell. “Al començament de la plantada hi rego, per assegurar el tir. Però després ja creixen sense aigua meva”, explica, també a la parada dins del mercat Triomf. “Fa 30 anys, no els regàvem en cap moment, eren de secar. Però ara ja no plou”.
