
Estudi revolucionari a Terrassa sobre l'estimulació lumínica
Investigació de la Facultat d'Òptica i Optometria

- Estudi revolucionari a Terrassa sobre l'estimulació lumínica
Ara a portada
-
Terrassa El ple ajornat es farà dimecres i inclourà una proposta d'expedient sancionador a Vox Pilar Màrquez
-
-
Terrassa Tot per Terrassa anuncia accions legals per la samarreta de la portaveu de Vox Pilar Màrquez
-
-
Terrassa La històrica Llibreria Boada Riera torna a obrir en forma d'hamburgueseria el dilluns Redacció
Publicat el 16 de gener de 2023 a les 11:43
Un estudi liderat per investigadors de la Facultat d’Òptica i Optometria (FOOT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech(UPC), ubicada a Terrassa, demostra que amb tan sols un minut d’estimulació amb llum blava, verda o vermella s'activen diverses àrees cerebrals visuals i no visuals. L'estudi, segons la UPC, "obre noves vies d’investigació per entendre millor l’impacte de l’estimulació lumínica en la funció cerebral i la seva aplicació en el tractament de disfuncions visuals, símptomes de depressió, alteracions dels ritmes circadiaris, migranyes o trastorns de la memòria o l’atenció".
La investigació creixent en el camp de la fotoestimulació indica que l'exposició a la llum pot tenir un efecte positiu per tractar diferents problemes relacionats amb la salut, com ara l'astènia primaveral, la interrupció del ritme circadiari i, fins i tot, els trastorns bipolars i l'Alzheimer, afegeix.
No obstant, "encara hi ha molt desconeixement sobre com afecta a les diverses àrees cerebrals l’exposició a la llum monocromàtica". Per avançar en aquest camp, un grup d’investigadors de la FOOT de la UPC ha dut a terme un estudi pilot en què demostren que amb tan sols un minut d’exposició a la llum blava, verda o vermella es pot arribar a modificar la connectivitat funcional d’una àmplia gamma de xarxes neuronals o regions cerebrals, tant visuals com no visuals.
Així, segons els investigadors, cadascun dels patrons de connectivitat cerebral sembla estar més disposat per funcionar millor en tasques associades a dominis cognitius específics: l’exposició a la llum blava activa les àrees lligades a l’atenció i al ritme circadiari, l’exposició a la llum verda millora l’atenció visual, mentre que l’exposició a la llum vermella influeix en àrees com la memòria.
El treball, publicat recentment a la revista Scientific Reports (Nature), ha estat coordinat per l’investigador Marc Argilés, professor de la FOOT, i ha comptat amb la participació dels estudiants Bernat Sunyer i Silvia Arteche, del programa de Doctorat en Enginyeria Òptica de la UPC. L’estudi ha estat finançat pel Col·legi Oficial d'Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC) i ha comptat amb la participació del Barcelonaβeta Brain Research Center (BBRC) de la Fundació Pasqual Maragall i del doctor Cleofé Peña Gómez, de l’empresa Netdatica. Així mateix, ha rebut el suport de l'Associació Catalana d'Optometria i Teràpia Visual (ACOTV).

Notícies recomenades
-
Terrassa Nou aparcament provisional al barri de les Arenes
-
Terrassa Ple d’abril: videovigilància, lloguer social i una declaració contra les guerres a l'ordre del dia
-
Terrassa Suspesa la protesta dels veïns d'Arquimedes i Galileu
-
Terrassa Un incendi de contenidors afecta un edifici d'habitatges de Terrassa