Cultura i Espectacles

El “boom” del teatre documental

Un instant de la funció, dijous a El Corralito /ALBERTO TALLÓN

Està prenent força en l’escena contemporània el teatre documental, no per casualitat associat a projectes compromesos amb causes socials. Havíem vist “Perla” al Principal, des de la recuperació de la memòria històrica. Havíem vist “Solar”, a Tub d’Assaig, des del front ecologista contrari a les plaques solars.

I hem vist ara “Un assumpte elemental”, que hibrida declaracions de persones entrevistades juntament amb teatre de text i una pinzellada de poètica dansa.

A càrrec de la Cia. Nomeolvides, dues actrius representen els papers de la Terra i l’Aigua. El seu diàleg esdevé una reflexió sobre l’ecocidi actual, entre la comèdia i la ironia

Es tracta d’una obra militant. Per alguns, excessivament militant; per d’altres, compleix l’objectiu pedagògic amb el que va ser creada.

De fet, és obra de Maria Borràs Escayola, investigadora a la UdG i activista. El text està basat en la seva tesi doctoral i les entrevistes a activistes que ha realitzat. El resultat és una crida a l’acció. “Davant de visions col·lapsistes, jo em quedo amb el que deia Angela Davis, a la passada Fira Literal de Barcelona: L’esperança ha de ser un acte de disciplina, de militància”. D’aquí que el text de l’obra tingui un rerefons més aviat alegre. No sona a renyada, vaja.

No és pas l’únic tot d’alerta ecològic que fa el mon teatral. La companyia La Calòrica ja ho feia a “De què parlem quan parlem de tota aquesta merda”, si bé optava per una estratègia dramatúrgica absolutament diferent: Una història aparentment convencional resultava finalment una metàfora de la crisi ecosocial.

Són diferents maneres d’enfocar una problemàtica social: amb major o menor intensitat en el subratllat del discus amb fluorescent Eding.

Tanmateix, urgeix l’acció: “Decreixerem, això és segur. El que no està clar és com ho farem”, explicava Borràs Escanyola en el col·loqui posteriors, dinamitzat per membres La Paparola i El Corralito.

Una “col·labo” entre entitats, com si fossin The Tiets i Marlene. I una “col·labo” que atreu espectadors d’entre 20 i 35 anys. “On són els joves?”, lamentem. Doncs no sempre on els diem que han de ser.

I no sempre “quan” els diem que han de ser. Aquesta funció teatral va tenir lloc dijous, un fet absolutament extraordinari en el circuit teatral terrasenc. Benvinguda sigui la cultura entre setmana!

El “boom” del teatre documental
To Top