El projecte Terrassa Film Lab comença a caminar. El Parc Audiovisual de Catalunya estrena el seu laboratori per a la creació de prototips audiovisuals, un estudi equipat amb tecnologies aplicades i de valor afegit que treballarà en la producció virtual de continguts. Equipat d’acord amb els estàndards de Netflix, el Film Lab és també un espai de transferència, centrat en el foment de l’educació audiovisual i la promoció de nous professionals per a una indústria que evoluciona ràpidament i necessita nous perfils professionals per desenvolupar projectes en tecnologia virtual.
Avui s’ha presentat la primera fase d’equipació del Film Lab. El projecte està cofinançat per l’Institut de la Cinematografia i les Arts (ICAA), que aporta 250.000 euros a través dels fons europeus Next Generation. En una primera fase, el laboratori incorpora ja la tecnologia aplicada, motor gràfic, pantalla led frontal i càmera. En una segona, que s’executarà durant 2024, l’equip es completarà amb dues pantalles led laterals que milloraran la qualitat de les recreacions virtuals al laboratori. El Parc Audiovisual ha estat un dels 49 projectes receptors de la convocatòria d’ajuts, l’únic projecte amb aquest perfil de tecnologia punta en la producció digital.
A la presentació del projecte han assistit representants del sector audiovisual i de l’ecosistema formatiu de la ciutat, com l’Escola Superior de Cinema i Audiovisual de Catalunya (Escac),l’Institut Santa Eulàlia,la Filmoteca de Catalunya, del Coro Vell i del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) de la UPC, que ha participat activament en l’equipament tecnològic del laboratori.
Seran els principals clients del Film Lab, que no és un centre de producció professional sinó “un espai orientat a la producció de prototips com tràilers o demostracions de realitat augmentada”, ha explicat Jordi Hernández, director tècnic del Parc Audiovisual. També serà un espai on els professionals i els estudiants podran formar-se en la producció virtual de continguts i on els alumnes que podran produir treballs i impulsar projectes. “Aquest és un projecte per crear un ecosistema de coneixement aplicat i ha de mantenir l’essència de Terrassa com a Ciutat del Cinema”.
L’agència de producció virtual i tecnologies XR Appia, responsable de l’equipació del laboratori, ha fet una demostració de la tecnologia aplicada al laboratori, que deixa enrere la tècnica del croma verd per endinsar-se en l’univers de la tecnologia led.
Jordi Hernández, director tècnic del parc Audiovisual: “Aquest és un projecte per crear un ecosistema de coneixement aplicat i a mig termini ha de mantenir l’essència de Terrassa com a Ciutat del Cinema”
El referent són superproduccions com The Mandalorian o Batmann, que ja treballen sobre entorns virtuals amb tecnologia Unreal Engine, girant com un mitjó la tradicional tasca de producció, que ara es fa al plató.
“Per fer una bona producció es necessiten pantalles led, un servidor potent i un sistema de traking“, ha explicat Pau Benazet, que ha reproduït a la pantalla led del Film Lab diversos entorns (un paisatge d’Islàndia, un carrer ciber punk, o la Masia Freixa) sobre els que es pot recrear qualsevol escena.
“Ara ens falta gent formada”, ha explicat Benazet. La indústria evoluciona cap a entorns digitals i necessita perfils “de la indústria del videojoc i també nous professionals”, per cobrir funcions com la de director de producció virtual, ” media operator” i “unreal operator“.
Pep Forn, regidor de Projectes Audiovisuals: “´Posem el Film Lab a disposició de totes les escoles universitàries de la ciutat i dels emprenedors. Aquest és un espai fabulós per poder fer pilots de producció virtual i per què els professionals que ja hi treballen es puguin reciclar i adaptar a les noves tecnologies”
“El film Lab és un pas endavant més que referma l’aposta de Terrassa per l’audiovisual i pel cinema – ha comentat Pep Forn, regidor de Projectes Audiovisuals-. La ciutat ja té les escoles i el talent, i ara disposa d’un laboratori per fer prototips per portar al mercat i per fer transferència de coneixement a la universitat i a l’empresa”.
Forn posa l’accent en la voluntat que el laboratori sigui “un centre de formació per a utilitzar aquesta tecnologia, que el Parc Audiovisual posa a disposició de totes les escoles universitàries de la ciutat i de tots els emprenedors del sector audiovisual. Creiem que és un espai fabulós per poder fer pilots de producció virtual i per què els professionals que ja hi treballen es puguin reciclar i adaptar a les noves tecnologies”.
Des de la UPC, el director del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia, Carles Sora, valora el Film Lab com un pas decisiu “sobretot en l’àmbit docent, per la formació de nous perfils professionals com a operadors de platós, operadors virtuals o animadors en 3D aplicats a aquests nous entorns”. El CITM ja forma professionals en l’àmbit audiovisual, digital i dels videojocs. “Acabem de llençar un programa de disseny digital renovat en resposta a les TIC del videojoc”, explica. Ara l’experiència en el nou laboratori del Parc Audiovisual “ens permetrà experimentar en nous formats audiovisuals“.
Carles Sora, director del CITM: “Es poden comptar amb els dits de la mà els equipaments d’aquestes característiques que hi ha a Espanya i la majoria són de grans dimensions i professionals. A Terrassa gràcies al suport públic s’ha fet una aposta molt interessant”
Sora valora la singularitat del projecte terrassenc. “Es poden comptar amb els dits de la mà els equipaments d’aquestes característiques que hi ha a Espanya i la majoria són de gran dimensió i professionals”, comenta. Gestmúsic i Mediaprò són algunes de les corporacions del sector que ja disposen d’estudis virtuals. A Terrassa “gràcies al suport públic s’ha fet una aposta estratègica molt interessant” que permetrà a l’ecosistema audiovisual de la ciutat “experimentar i fomentar el talent”.