Ningú no dubtaria a considerar la Maria Bayo com una veritable prima donna de l’escena lírica, la soprano espanyola amb “més projecció internacional i una de les intèrprets líriques més admirades i respectades del món de l’òpera, de la música barroca i dels repertoris espanyol, italià i francès” que avui visita l’Auditori Municipal de Terrassa.
No és freqüent veure la cantant en un auditori de petites dimensions, acostumada com està a actuar a grans escenaris, sigui protagonitzant òperes o recitals. Precisament per això aquesta serà una ocasió única per escoltar-la en la distància curta, acompanyada exclusivament pel piano de Maciej Pikulski.
María Bayo, en una conversa amb aquest diari, detalla quin serà el repertori que porta a Terrassa, i que sintetitza el que ha estat la seva trajectòria fins ara. A la primera part, l’artista oferirà un primer bloc d’aries barroca, que es tancarà amb “La serva padrona”, de Pergolesi. El segon bloc tindrà una sèrie de cançons de diferents poetes dels segles XV i XVI, sumades a cançons espanyoles, de Toldrà. El tercer bloc el dedicarà a Montsalvatge, amb les “Canciones negras.”
La segona part començarà amb una selecció de les Canciones Xacobeas d’Antón García Abril, i un segon bloc consagrat al compositor Antoni Parera Folch, compositor mallorquí amb “un quadern de cançons de bressol molt interessant”, confirma l’artista.
Seguidament es dedicarà a reivindicar la figura d’Astor Piazzolla, interpretant dos peces d’aquest mestre del tango contemporani: “Los pájaros perdidos” y “Balada para un loco”. Bayo té l’experiència d’interpretar aquests dos temes amb una formació reduïda. Finalment, “acabarem amb una sarsuela poc coneguda, “Cecilia Valdés”, del cubà Gonzalo Roig.
Recorregut
La mateixa María Bayo reconeix que en aquest debut a Terrassa fa “un recorregut de la meva carrera”, contemplant el gran pes de la música barroca “sense perdre de vista el repertori espanyol.” En aquesta ocasió, confessa a més que es reserva per als bisos alguna referència al repertori català.
És aquest un programa que “acostumo a fer als meus concerts, juntament amb referències a la cançó francesa i alemanya, un repertori que es fa molt poc però que és magnífic, i que cal potenciar i reivindicar.” És, a més, un “programa assequible i amè”, que en aquest cas es veurà embolcallat d’un ambient íntim, a un auditori amb una capacitat de 332 localitats.
“Realment aquest repertori encaixa molt bé a les distàncies curtes”, diu la soprano, “és més adequat, més immediat, més íntim acústicament”, música de cambra no operística amb “històries meravelloses.”
Per a la cantant, els reptes estan en el fet que la música de cambra “requereix tenir una gran sensibilitat i tècnica”, és un espectacle “nu completament, sense la parafernàlia de l’òpera.”
Maria Bayo ha tingut una carrera principalment operística però també té un llarg bagatge en l’àmbit de la cançó culta. La cançó l’obliga a una connexió immediata amb el públic, i a una fluïdesa que l’òpera no demana. “Allà tens altres mitjans per agafar-te, et vas ficant por a poc.” A més, a l’òpera només interpretes un sol personatge i a un recital has de ficar-te a dins de moltes històries. Precisament Bayo s’ha caracteritzat des de sempre per cercar la veritat del personatge i les seves arestes psicològiques. Això l’ha fet triomfar, també, al teatre, amb una master class de Maria Callas. L’èxit ha propiciat que ara estigui treballant en un nou espectacle teatral, fet a la seva mida.w
Les dades
Espectacle Recital de Maria Bayo
Lloc Auditori Municipal
Hora Dissabte, a les 20 hores
Preu 25 € (anticipada) i 33 € (a taquilla)