La cinquena jornada del Festival de Cinema Fantàstic de Sitges continua sorprenent propis i estranys amb els diferents pals del fantàstic, des dels contes medievals fins als futurs distòpics passant per la comercialitat de l’slasher de la millor factura. Un dels treballs més rodons vistos fins ara al certamen és “Judy & Punch”, l’òpera prima australiana de Mirrah Foulkes protagonitzada per uns sublims Mia Wasikowska i Damon Herriman. És una brillantment rodada història sobre dos titellaires que es guanyen la vida en un estrany poblet on la persecució a les bruixes i les sentències de mort son a l’ordre del dia. Foulkes aprofita aquesta faula sobre el maltractament i la venjança per parlar-nos de la involució que està patint la nostra societat, de la violència de gènere i de la manca de solidaritat. No fora estrany veure aquest excel. lent treball en el palmarès final de Sitges, al que opten ni més ni menys que trenta-set films. Més de 130 competeixen a les deu seccions paral·leles d’un certamen que persisteix en seguir sent inabastable.
Seguint amb la secció oficial a concurs, ahir va ser força aplaudit el treball del cineasta basc Galder Gaztelu-Urrutia, que descriu amb enorme realisme a “El Hoyo” un futur distòpic on l’Estat té confinades 600 persones en un enorme forat vertical de formigó, a raó de dos individus per planta. L’actor català Ivan Massagué desperta en aquest inhòspit espai on se serveix un banquet diari que baixa de planta en planta.
Els més afortunats són els de les primeres, mentre que a la que ell es troba amb prou feines hi arriben les deixalles. El treball del cineasta basc empra el gènere fantàstic per posar en relleu de nou les diferències socials, la manca d’empatia i la falta de solidaritat entre els habitantd d’un món en avançat estat de descomposició. Ficció o realitat propera?
En una tessitura més lúdica es mou la comèdia d’horror nord_americana “Noche de bodas”, que s’estrena divendres a les sales. El film interpretat per la jove Samara Weaving explica la improbable història d’una recent casada que se sorprèn quan descobreix que l’adinerada família del seu marit té per costum de jugar a un macabre joc la nit de noces. Aquesta brutal teadició l’obligarà a amagar-se en una casa gòtica mentre la família del seu estimat intenta matar-la de totes les formes possibles.