El Festival TNT -Terrassa Noves Tendències- arriba a la seva 12ª edició consolidat com un referent de les propostes més innovadores i trencadores de les arts escèniques a escala nacional i internacional. La gran cita d’enguany serà els dies 26, 27 i 28 de setembre i omplirà, com és habitual, el Centre de la ciutat; teatres i sales, places i carrers amb més de 30 espectacles per tots els públics.
El certamen va ser presentat ahir per la regidora de Cultura, Rosa Boladeras, acompanyada de la directora general de Creació Acció Territorial i Biblioteques de la Generalitat, Àngels Ponsa, i del director del Festival, TNT, Pep Pla, en l’espai Francesc Bonnemaison de Barcelona. També van participar diferents artistes i creadors d’espectacles que es veuran al certamen que, aquesta vegada, amplia espais. Incorpora la Casa de la Música i l’Auditori Municipal de Terrassa.
Durant l’acte, Pla va remarcar que el nou festival té dos trets essencials. “Un d’ells és una nova mirada sobre la dona en totes les dimensions; la bellesa, el plaer, l’explotació… l’altre és el viatge. El viatge que fem per la vida i amb quina actitud el fem en relació als altres”. Ponsa, per la seva banda, també va destacar aquests centres d’interès i valorà que els creadors convidin a la reflexió sobre “la manera de viure i la identitat i es doni visibibilitat a la perspectiva de gènere”.
I aquí hem d’obrir un parèntesi perquè la presentació va coincidir amb la terrible notícia d’una dona assassinada a Terrassa presumptament per la seva parella. La regidora de Cultura, Rosa Boladeras, va demanar un minut de silenci en rebuig i homenatge a la víctima, i va disculpar a l’alcalde Jordi Ballart perquè el lamentable succés l’havia retingut a Terrassa per reunions d’urgència. Recuperant el fil artístic. Pla es va encarregar de presentar les estrenes de les companyies que no hi eren presentes. En aquest sentit, Pla va citar “Germinal” i “Par les temps qui courrent…”provinents de França, que es veuran per primera vegada a l’Estat espanyol. Va explicar que la companyia L’Amicale, que portarà “Germinal”, “havia d’aparèixer un any o altre a causa del seu reconeixement internacional”. L’obra dels francesos Halory Goerger i Antoine Defoort planteja una situació tan arriscada com trepidant: què passaria si tinguessin l’oportunitat de començar de zero.
El director també va lloar a la companyia Carabosse que presentarà “Par les temps qui courent…” “És una de les formacions més importants del món en teatre del carrer”, afirmà. Carabosse convida al públic a implicar-se en un diari de viatge que pren forma a través d’instal·lacions vives al carrer: pàgines itinerants creades per pintors, poetes, domadors d’imatges, músics, escultors, acròbates…
A més d’aquestes dues, va fer referència a altres produccions de rigorosa estrena com “Gota a gota ” de la companyia El canto de la Cabra i “Incurables”, de Pere Faura, Tatiana Halbach i Soren Christensen. De la primera, comentà que és una formació mítica i que l’obra és un cant a la vida amb molta sensibilitat. De la segona, explicà que és una metàfora sobre el món “zombie”, el que es desprèn en les discoteques de matinada. Faura torna a combinar a “Incurables” diverses disciplines com el text, la dansa, la música, el vídeo i la tecnologia.
Experiència personal
A continuació van intervenir els i les artistes per presentar les seves creacions que també seran estrena i han comptat per la realització amb el suport del festival i altres entitats i institucions. És el cas, per exemple, de la proposta “360 grams” de l’Ada Vilaró. La creadora i intèrpret va explicar que es tracta d’una obra molt íntima i emotiva que parteix de l’experiència del càncer de mama que li van detectar i que, afortunadament, va superar. Ada va descriure l’obra plena de “realisme màgic i poètica. La poesia- va dir- fa que les ferides tinguin bellesa”, va manifestar.
Les col·laboracions entre artistes i el festival i altres agents faran possible també que surti a la llum “Shumann amateur”, una obra inspirada en Clara Schumann, una de les pianistes més famoses del segle XIX i una gran compositora. Signa la creació i direcció Rubén Ramon Nogueria, un nom conegut perquè abans va presentar “Gibbons ameteur” i “Goldberg amateur” al mateix certamen. Ramon va esmentar aquesta trajectòria d’amor a la música clàssica. Indicà la gran vàlua de Clara Shumann en la seva època com a reputada pianista i compositora. “M’atrau la seva personalitat, sobre tot això que Clara Schumann comentava que ‘volia viure l’art i no tant viure de l’art que també’. En aquesta peça que presentem volem fer un homenatge al món de les arts”. El cartell d’estrenes cooperatives segueix amb “Suïcidi”, de Marc Caellas i David G. Torres, una obra que proposa reflexionar sobre el suïcidi i el tabú que representa. Per la creació, el tàndem Caellas i Torres han visitat texts de brillants escriptors, artistes o músics i ho posen en escena a través d’un músic i una actriu. Caellas va apuntar aquí l’estigma que hi ha sobre el suicidi i va dir que l’obra fa un tractament poètic amb missatge vitalista.
Altres novetats són “Cobalto”, de Laia Tafur i Alba Rihe. Hi va ser l’Alba per explicar que és un espectacle que uneix a pallassa dislèxia i a una ballarina vaga. Les dues protagonistes posen en fusió el món terrenal i l’oníric. I finalment, el torn de presentacions es va tancar amb la Fundación Agrupación Colectiva amb “Protocolos de acción frente a lo desconocido”. Xavier Torra, del grup, va avançar que la proposta és un treball sobre la bellesa dels cossos i a partir del qual es reflexiona sobre la família, el sexe, la religió, l’art.
La clau
El festival se celebrarà del 26 al 28 de setembre en teatres, sales, places i carrers. Donarà llum als llenguatges artístics més innovadors. També hi haurà oferta pels més petits a la plaça del Vapor Ventalló