Comarca

El Festival Lumínic s’obre a la fotografia feta amb IA

La quarta edició del certamen de Sant Cugat del Vallès acull una dotzena de mostres

Una dona mira la mostra "Realitats sintètiques" / ACN - Carola López

Les imatges fetes amb intel·ligència artificial (IA) són fotografies? Aquest és un debat que recentment ha obert la caixa dels trons en el sector i que el Festival Lumínic de Sant Cugat del Vallès no ha volgut deixar de banda. En aquesta quarta edició hi ha dedicat la mostra col·lectiva “Realitats Sintètiques”, on diversos artistes han fet servir la IA per generar imatges completament noves o han utilitzat eines de manipulació digital per alterar la realitat. El certamen, que compta amb una onzena d’exposicions més repartides per la ciutat, va arrencar aquest dissabte amb un mercat fotogràfic al Celler Modernista. Els visitants van poder comprar instantànies als artistes i participar en taules rodones i activitats familiars.

El codirector del Festival Lumínic, Marc Vidal, ha explicat que en aquesta edició han volgut analitzar “cap a on va la fotografia”. “Ens adonem que, per una banda, estem anant cap a la creació d’imatges amb IA i ens preguntem si realment són fotografia”, ha explicat en declaracions a l’ACN. “Per altra banda, estem anant cap al treball digital, molta gent parteix d’imatges que posteriorment treballa per refer el seu discurs”, ha resumit tot afegint que també han detectat que “s’està anant cap a la recuperació dels treballs analògics per crear discursos actuals amb tècniques antigues”.

Creació sense límits

Vidal defensa que “la creació no hauria de tenir límits” i que “qualsevol construcció d’imatge és possible”. Amb tot, reconeix que potser a les imatges creades a través d’IA els hauríem de “dir d’una altra manera”. “Aquest és el debat que plantegem”, ha resumit.

Entre els artistes que han participat en la mostra col·lectiva “Realitats sintètiques” hi ha el Cristóbal Ascencio. Per ell la intel·ligència artificial “és una eina, com qualsevol eina digital, que permet potenciar el discurs fotogràfic i portar aquest mitjà a nous llocs”. A l’exposició ell ha creat un “llenguatge de programació” per alterar les imatges i “parlar de la natura i de l’impacte ambiental que ocasionem en els paisatges”.

To Top