Terrassa

Març excepcional amb 14 dies de pluja i un pic de 32 hores seguides plovent

Si les previsions es mantenen i continua plovent el d’aquest 2025 serà un dels mesos de març més plujosos dels últims 60 anys a Terrassa. A les capçaleres dels rius del sistema Ter-Llobregat s’han recollit ja més de 200 litres d’aigua

Pluja a Terrassa el primer dia de primavera / NEBRIDI ARÓZTEGUI

Un dia més de pluja a Terrassa. Aquest mes de març s’han registrat 14 dies de pluja a la ciutat. També hi ha hagut un episodi gairebé de rècord amb 32 hores seguides plovent entre dijous i divendres 13 i 14 de març, segons les dades estadístiques manejades pel professor Josep Maria Gibert, químic, expert en meteorologia, que gestiona a Terrassa l’estació oficial de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) i del Servei Meteorològic de Catalunya, situada a la UPC. “El que és molt especial d’aquest mes de març és el nombre d’hores seguides plovent i el nombre de dies de pluja”, valora el professor expert en meteorològia.

En un mes de març normal sol ploure una mitjana de 8,5 dies. El rècord el té el mes de març de 1969 en què van ploure un total de 23 dies. “Hem tingut una pluja molt fina i molt seguida, que és més aviat com la que acostumen a veure a Galícia o al Cantàbric”, diu Gibert.

“És un mes de març excepcional i si continua com fins ara podria ser el més plujós de tota la sèrie dels últims 60 anys”, explica Josep Maria Gibert. És un contrast significatiu amb fa un any quan els pantans de les conques internes registraven els seus mínims històrics.

Jordi Montserrat, meteoròleg terrassenc i divulgador a través del perfil meteoterrassa (a Instagram) i meteoclick (a Instagram i TikTok) diu que si les previsions es mantenen també plourà força a l’abril. “Hem entrat en ratxa”, celebra Montserrat. “Quan vas al bosc veus el sòl ja saturat emmarat d’aigua, i això és molt bona notícia”, afegeix el meteoròleg. Aquest dijous fa 20 dies seguits en què plovia en algun lloc o altre de Catalunya.

Des de l’1 de març a les capçaleres del Ter-Llobregat i la Muga s’han recollit més de 200 litres d’aigua. Rius i rieres són plenes i les reserves dels pantans de les conques internes són al 50%.

Dimarts al cim de la Mola van caure més de 100 litres per metre quadrat d’aigua. “El vent de llevant arrossega molta humitat, xoca contra les muntanyes que fan de barrera i descarrega molt, no és habitual que passi això en el nostre clima”, afirma Gibert.

A prop del rècord

El mes de març amb més pluja dels últims seixanta anys a la ciutat va ser el 2011. Van acumular-se 190,8 litres per metre quadrat en tot el mes. Al podi de mesos de març amb més pluja també hi ha el 1984 en què es van acumular 159,4 litres per metre quadrat.

Aquest mes de març la ciutat ja porta acumulats 128 litres per metre quadrat. “Estem a prop dels rècords del 2011 i el 1984 que són els anys que han estat els més plujosos aquest mes; segurament estarà entre els tres amb més pluja”, explica Josep Maria Gibert.

Durant l’any natural (del 20 de març del 2024 fins aquest dijous) s’han recollit a Terrassa 866 litres per metre quadrat d’aigua de pluja, quan la xifra “normal” hauria de fregar els 632, segons les dades estadístiques del professor Gibert. La quantitat acumulada de pluja des del gener a Terrassa: 180 litres per metre quadrat.

El 2022, les precipitacions van deixar a Terrassa 366 litres, una xifra que va pujar fins als 424 en acabar el 2023 i fins als 948 litres per metre quadrat el 2024.

Segons el Meteocat, continuarà plovent fins dilluns, encara que hi haurà moments de sol. Es preveu una altra tongada de dies de pluja a partir del 28 o 29 de març.

Els camps volen aigua però també sol

El sector primari del Vallès Occidental celebra que plogui, però també espera que hi hagi dies de sol. El pagès Ignasi Martínez sostè que “està clar que la pluja és molt beneficiosa pel camp, tant pels cereals com per l’horta, els fruiters i la vinya”. Si el subsòl s’emmara “tindrem una bona dosis d’aigua per començar la florida de primavera”. Martínez recorda que ara mateix es troben “en la recta final del cultiu d’hivern, s’estan regant les faves, els pèsols, entre altres”. Ara bé, si d’aquí 15 dies no comença a sortir el sol, el fang serà un handicap per plantar els cultius d’estiu, cosa que al Vallès es fa a final de març i principi d’abril. Molta pluja també és un problema pels ramats d’ovelles i de cabres a l’hora de poder sortir a pasturar.

To Top