El govern de Terrassa ha confirmat aquest dimarts la voluntat d’aprovar l’ampliació de la zona de baixes emissions (ZBE) el maig, amb la integració dels carrers Josep Trueta i Faraday. El tinent d’alcalde de Territori i Habitatge, Xavier Cardona, ho va explicar en una reunió celebrada dilluns amb la Plataforma Salvem Arquimedes i Galileu.
L’executiu preveu que aquesta modificació de l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions “doni un impuls més al sistema de rondes a la ciutat, tal com ho va fer la posada en funcionament de la B-40 fins a Abrera el febrer del 2024“, segons expliquen en un comunicat. Es pretén trencar amb el desequilibri històric en la xarxa d’accessos i sortides que té Terrassa, que fins ara s’ha concentrat a la part sud, amb la C-58 i la C-16.
La ZBE estarà delimitada al nord pel passeig del Vint-i-dos de Juliol, a l’est pel parc de Vallparadís, al sud per la carretera de Montcada i la carretera de Martorell i, a l’oest, pels carrers de Faraday i Josep Trueta.
Abans del 2020, els valors de l’aire de carrers com Galileu i Arquimedes eren superiors als 40 μg/m3, superant així el límit normatiu, una situació que ha millorat en els dos darrers anys amb una baixada d’un 55% respecte a les mesures inicials. Terrassa ha anat aplicant la ZBE de manera gradual. Primer amb l’aplicació de la zona de vianants del Centre, que ha duplicat la seva superfície, i després limitant l’activació de la ZBE durant 2024 només als episodis de contaminació, sense que se n’hagi donat cap enguany.
L’Ajuntament confia ara que l’aplicació permanent, entre les 7 h i les 20 h, als vehicles que no comptin amb etiqueta ambiental, contribuirà a la tendència a la baixa de les intensitats del trànsit.
El ciutadà de moment no ha de realitzar cap tràmit per sol·licitar l’autorització d’accés a l’àmbit de la ZBE perquè no es podrà sancionar fins que no estigui habilitada la plataforma de l’ATM de registre i autorització de vehicle. S’informarà de la necessitat de realitzar-lo un cop estigui habilitada la plataforma.
El nou enllaç de la B-40 al camí de Can Gonteres
Paral·lelament, el govern de Terrassa reivindica a la Generalitat la creació d’un nou enllaç de la B-40 al camí de Can Gonteres, que permetria una entrada directa a les autopistes als barris oest i centre de la ciutat.
En aquest sentit, el tinent d’alcalde Xavier Cardona ha defensat que aquest accés ”ens permetrà obrir un accés nord a la ciutat que ens ajudarà a repartir el trànsit d’entrada i sortida, ja que els conductors que ara entren pel sud i travessen tota la ciutat cap amunt, deixaran de fer-ho en accedir a través d’aquesta autopista orbital”.
Actuacions pendents per pacificar el trànsit a curt i mitjà termini
Al llarg de la reunió amb els veïns els equips de Mobilitat i de Grans infraestructures de l’Ajuntament s’han presentat diverses actuacions a curt i mitjà termini que han de contribuir a pacificar el trànsit dels carrers Arquimedes i Galileu. A curt termini es farà reforç de la senyalització d’orientació a l’itinerari de rondes i B-40 i s’està treballant per tal que la sortida de l’aparcament del raval de Montserrat es pugui fer per la Rambla, tant en sentit nord com sud.
Pel que fa a projectes d’obra, des del consistori també s’està treballant en la redacció del projecte d’urbanització d’Arquimedes, entre la plaça del Progrés i el carrer de Granius. La proposta, amb un cost de 925.000 euros, suposa millorar i ampliar l’espai del vianant a través de l’engrandiment de voreres i una nova plataforma única a la plaça del Progrés, la creació de noves zones verdes i la reubicació de zones de càrrega i descàrrega. La previsió és poder aprovar el projecte abans de l’estiu per iniciar la licitació al mes de setembre. Amb aquest calendari, les obres es durien a
terme durant els mesos de maig a octubre de 2026.
A més, el govern local confia que la futura reorganització de l’accés sud de Terrassa també contribuirà a pacificar el trànsit de les autopistes i afavorir la connexió entre els barris de la Cogullada i Segle XX. El projecte planteja la creació d’una nova rotonda a la cruïlla de la Rambleta del Pare Alegre i del carrer del Tren de Baix amb Navas de Tolosa, que marcarà de manera més clara el límit entre la vialitat urbana i interurbana.
