Terrassa

La Rasa: l’opció per sortir i fluir de festa a Terrassa

El Gremi d’Hostaleria i la Policia Municipal destaquen un canvi de tendències i hàbits en la manera de sortir de festa dels joves terrassencs, que valoren l’oferta del centre de la ciutat per la proximitat i el potencial d’improvisació

Joves, de festa, a l'interior de la sala Born, al carrer de la Rasa / Pol Ortega
ARNAU FORT I ALBA MÁRMOL

El carrer de la Rasa és indubtablement l’epicentre de l’oci nocturn terrassenc. Si bé hi ha altres bars musicals, sales de concert i discoteques a la ciutat, la Rasa i el seu entorn en concentren una gran part. Fa anys que els joves egarencs gaudeixen les nits en aquests locals, però els mesos de desconfinament van ser el punt de partida d’un canvi de xip en la mentalitat del públic de la Rasa.

Sergi Fernández, responsable de l’oci nocturn del Gremi d’Hostaleria de Terrassa i propietari de la sala Born, assegura que “des de la pandèmia han canviat molt els hàbits”. En aquest sentit, explica que als joves els agrada anar de local en local: “Hi ha diversos bars musicals i es pot començar la nit en un i acabar-la tard en un altre”.

En la mateixa línia, Jordi González, sotsinspector de la Divisió d’Investigació i d’Inspecció de la Policia Municipal, destaca que el jovent ja no defineix el lloc on va: “Fa uns anys, els joves et deien a quin local es dirigien, però ara no ho especifiquen, ens diuen que van ‘a la Rasa’”. 

Molts joves prefereixen sortir a la seva ciutat que desplaçar-se fins a Barcelona o Sant Cugat. És el cas del jove terrassenc Víctor Muñoz (24), que explica que, amb els seus amics, no va ser fins després de la pandèmia que van “agafar el costum de sortir habitualment a la Rasa. Així, ens estalviem la necessitat d’agafar el cotxe i que algú “pringui” sense beure”. Com la Núria Pons (22) i l’Aina Jordana (21), que també freqüentaven els locals barcelonins i santcugatencs, però des del desconfinament prefereixen sortir a la Rasa. Pons destaca la possibilitat d’improvisar “si vas a sopar amb els amics i t’animes a sortir. També m’agrada que el dress code és casual a diferència de Sant Cugat, on t’has d’arreglar més”. Jordana valora “la proximitat de la discoteca i el fet de poder anar caminant sense haver d’agafar cotxe ni transport públic”.

Joves fent cua per entrar a la sala Born, al carrer de la Rasa / Pol Ortega

Alina Arderiu, psicòloga especialitzada en adolescents i joves, subratlla que un altre dels motius que fa que els joves escullin la Rasa és el fet que s’ha posat de moda. “Alguns joves comencen algun tipus d’hàbit i altres els segueixen, sense un motiu concret. Tan fàcil és que un local es posi de moda com que deixi d’estar-ho”, explica.

Ambient de festa

La Rasa s’omple els divendres, els dissabtes i les vigílies de festius. En ocasions puntuals, també algun dijous quan hi ha alguna festa universitària, tot i que és excepcional. Fent una radiografia d’una nit de festa en aquest carrer és habitual trobar-se amb el que apuntava Sergi Fernández: un públic “nòmada”, que comença la nit en un local l’acaba en un altre. Fernández també apunta que el principal públic assistent és més jove que abans de la pandèmia, quan el públic era major de 30 anys. Ara, el perfil és molt més jove, i va dels 18 als 30 anys. “També hi ha gent de més de 30”, reconeix, però s’ha reduït molt. “Venen a fer l’última copa quan han tancat els bars musicals del voltant”. Segons ell, “potser s’han acostumat més al ‘vespreig’ i a recollir-se abans cap a casa”. Per a Cristina Puntí (30), clienta de la sala Born, una de les raons d’aquest canvi de tendències és “que hi ha poca oferta per als diferents grups d’edat. Ultimament, noto que hi ha més adolescents, i m’hi sento menys còmoda”. També reclama més diversitat Clàudia Portabella (24): “Trobo a faltar sales més grans de l’estil discoteca, o inclus locals d’ambient LGTBIQ+, que no hi ha gens d’oferta al nostre abast”.

Capacitat de la Rasa

El perfil dels joves assistents a la Rasa és molt fidel, majoritàriament de Terrassa, i en menor mesura, de Matadepera. Així ho confirmen els responsables dels locals i els mateixos joves. Els joves asseguren que els agrada coincidir amb gent del seu voltant i “microclima”, mentre que el Gremi vol fidelitzar aquest públic, veient que no pot atraure gent d’altres municipis.

La Sala 64 i el Born són els locals més grans i amb més capacitat –600 i 300 persones, respectivament-, i la resta de sales són més petites. “Durant l’any, no hi ha gent com perquè hi hagi més sales obertes. No hi ha un suficient moviment de gent per omplir més sales”, destaca Fernández. Tot i això, el sotsinspector González difereix, ja que considera que “en festes assenyalades, que l’afluència és tan gran que l’aforament és insuficient per absorbir tota la gent”. Per a Fernández, “els dies marcats al calendari, vagis on vagis, tothom va “a tope”. “La capacitat que té cada sala, és la que té”, insisteix.

El mateix responsable de l’oci nocturn reconeix que avui dia, no s’atreviria a obrir una gran discoteca a Terrassa. “Vam plantejar de fer una marca pròpia de Terrassa i l’oci nocturn. Però per obrir una discoteca més grossa i atraure gent de fora, l’Ajuntament ha de ser al darrere. Ha de ser una aposta conjunta de ciutat i el Gremi”.

Ara per ara, la sala Pickwick s’està reformant. Per a Jordi González, això suposa un “problema”, ja que bona part del seu públic és al carrer, la qual cosa “es tradueix en que el dispositiu de policia ha de ser més gros”.

És segura la Rasa?

Quant a la percepció d’inseguretat a la Rasa, hi ha diversitat d’opinions. L’Aina Jordana assegura que no s’ha trobat mai en cap situació en què s’hagi sentit insegura o incòmoda i la Clàudia Portabella (24) explica que només se sent insegura els dies en què el carrer està més ple de gent. El Víctor Muñoz, en canvi, explica que “al principi del desconfinament hi havia un ambient més sa, sense rebombori. Ara, com que s’ha popularitzat, potser sí que t’ho trobes”.

El sotsinspector González explica que la Policia duu a terme diverses mesures de seguretat, com ara talls preventius de trànsit per deixar tot l’espai de la Rasa entre els carrers Indústria i Pantà “tancat dins d’un mateix perímetre”. Amb aquests talls aprofiten per controlar la possible entrada de vidres i armes. A més, també hi ha càmeres de seguretat instal·lades al tram de la plaça Didó i la zona de la Rasa i, quan arriba l’hora del buidatge de les sales, la Policia Municipal i els Mossos d’Esquadra hi ha tres itineraris segurs coberts amb patrulles, i fan formacions als operadors d’oci en matèria d’assetjament i agressions sexuals en l’entorn d’oci.

Sectors del veïnat de la Rasa pensen que s’hauria de revisar la seguretat al carrer, perquè consideren que hi ha poca presència policial. En aquest sentit, reclamen el tancament d’algun tram del carrer durant les nits. No obstant això, no exigeixen el tancament de l’oci nocturn, perquè entenen les necessitats de la joventut.

Les incidències en l’entorn de la Rasa, en xifres

La Policia Municipal de Terrassa detalla que, en l’entorn de la Rasa (que engloba els carrers del voltant) ha interposat 466 denúncies durant el 2024, un 15% més que el 2023 (407). Concretament, les denúncies del 2024 van estar relacionades amb els sorolls (63), botellots (208), llançament de gots i ampolles (89), orinar (55), defecar (4), insults (21), pintades (1), vandalisme (11) i desobediència (11).

Un botellot al carrer de la Rasa

Seguretat privada en dies assenyalats

Recentment, l’Ajuntament de Terrassa ha posat en marxa una licitació per adjudicar a una empresa privada el control dels punts d’accés a la zona de la Rasa des del carrer de la Indústria i el del Pantà, durant les dues nits dels caps de setmana, per un pressupost màxim que frega els 22.000 euros. Fins ara, tal com explica el sotsinspector de la Divisió d’Investigació i d’Inspecció de la Policia Municipal, Jordi González, la seguretat privada només hi era en “festes més marcades, com per Cap d’Any, per exemple”, en què hi ha més aflupència prevista.

Sergi Fernández, responsable de l’oci nocturn del Gremi d’Hostaleria de Terrassa i propietari de la sala Born, manifesta que des del Gremi estan a l’espera que algú els expliqui la mesura, ja que no se’ls ha informat: “Hauríem d’anar tots a la una en tots els aspectes, i si surt una notícia així els locals n’hauríem d’estar informats”. Fernández no considera que sigui “un moment calent” especialment, en matèria de seguretat i assegura que “fa moltíssims anys que s’estava demanant”.

To Top