El debat ja bullia. Però el descobriment que el cartell de Festa Major d’enguany és un plagi ha desfermat la sensació d’urgència. Així, creixen les veus que demanen repensar en concurs de cartells de Festa Major, que en l’actualitat està adreçat exclusivament a estudiants de l’Escola Municipal d’Art i Disseny.
“S’ha de reconsiderar el sistema, perquè en l’actualitat està absolutament centrat en el disseny digital pur, sense que tinguin veu altres tendències artístiques”, sosté Domènec Ferran, qui a principis de juny va impartir una xerrada sobre l’evolució gràfica del cartellisme de la Festa Major.
Troben a faltar altres vessants artístics com la fotografia, collage, dibuix… També ho expressa així Anna Clariana, qui va guanyar el concurs l’any 1982. “Fa anys que no es veu cap rastre de dibuix en el cartell. Ara tot és molt digital, sense que es percebi un art més manual”, explica.
Clariana, a més, intueix que abans existia una major creativitat. “La veritat és que caldria tornar a obrir-lo a tothom; en un format que també podrien continuar participant els estudiants de l’Escola d’Art i Disseny”, afegeix.
Igualment, Domènec Ferran també veu bé que els alumnes que vulguin segueixin podent participar. “De fet, els primers anys que l’Ajuntament va prendre la decisió de vincular-ho a l’escola, no em semblava malament”, reconeix Ferran.
De fet, va ser una tendència habitual a molts ajuntaments (amb Sabadell com el cos més proper). “El que passa és que, amb els anys, s’ha vist que s’ha fet un hàbit que el cartell sigui un producte desmesuradament de disseny”, afegeix. I a parer seu, “cal tornar a donar-li protagonisme als artistes”. Fa referència als primers anys de la democràcia, quan hi va haver un esclat creatiu i transgressor.
Tanmateix, Domènec Ferran alerta que no sempre obrir un concurs és garantia de participació. “Per exemple, amb el cartell de Carnestoltes ja s’ha constatat que no es presenten gaires cartells”. Cal, doncs, filar prim i estudiar diverses opcions.
Cartells de broma
Mentrestant, la còpia del cartell ha estat motiu de befa a xarxes socials. L’entitat La Xemeneia, per exemple, ja se l’ha fet seu i empra el logo “original” (el trobat prèviament a Pinterest) en la seva cartelleria digital.