Terrassa

El Parc Audiovisual ja té company de viatge

El Clúster Audiovisual de Catalunya vol doblar infraestructures convertint les Tres Xemeneies de Sant Adrià en el una nova factoria audiovisual

Les Tres Xemeneies de Sant Adrià seran la seu de la Catalunya media City

Doblar l’oferta de platós per consolidar Catalunya com un pol de creació audiovisual obert a les grans productores. Aquest és el projecte del Clúster Audiovisual de Catalunya a les Tres Xemeneies de Sant Adrià, on preveu la creació d’un nou centre de producció de continguts, la Catalunya Media City.

Es tracta de la primera iniciativa de relleu des del naixement del Parc Audiovisual de Catalunya a Terrassa, a l’antic Hospital del Tòrax, que acull la factoria catalana de l’audiovisual. El centre afronta en aquests moments un procés de digitalització i de creació de nous platós que han de consolidar el seu paper com a gran fàbrica de continguts.

Des del Parc Audiovisual ho tenen clar. Catalunya Media City “neix per sumar – afirma Cristina Bradner, gerent del PAC-. L’augment del consum de continguts ha disparat el ritme de produccions i Catalunya necessita noves infraestructures”.

L’aposta també és estratègica. El Clúster de l’Audiovisual mira de reüll la decisió de Madrid d’esdevenir la factoria audiovisual d’Europa, aprofitant el Breixit i l’increment de costos de filmar als platós britànics. Un projecte que, a diferència de Catalunya, neix de la iniciativa privada. Els estudis del grup Sequoia a Tres Cantos (Madrid) s’afermen com a centre de producció audiovisual. Madrid Content City acull el més gran centre de producció de Netflix a Europa i ja supera en superfície a les emblemàtiques Cinecittà de Roma i Cité du Cinéma de París.

El consums han disparat la producció i Catalunya necessita infraestructures

En aquest context, el Clúster Audiovisual de Catalunya vol aprofitar la vitalitat post pandèmia de la indústria per a consolidar a Sant Adrià, a tocar de Barcelona, un gran “hub”. La Catalunya Media City té com a objectiu crear una factoria puntera en l’àmbit tecnològic i de producció, capaç de seduir a les productores de tot el món. “Volem crear una gran infraestructura -va afirmar Miquel Rutllant, president del Clúster, en la presentació del projecte-, moderna i amb els darrers avenços tecnològics en producció audiovisual i platós, però també laboratoris de creació i de recerca, perquè Catalunya Media City sigui un referent des d’un punt de vista tecnològic”.

De fet, fa temps que el sector audiovisual català acusa una fuita de talent i de professionals i empreses per la manca d’infraestructura. Una situació que preocupa i que és pretén revertir amb la creació del complex integral de les Tres Xemeneies.

El PAC, a ple rendiment
A Terrassa, en aquest moment el Parc Audiovisual de Catalunya funciona a tot rendiment i té plena ocupació. Ho confirma Critina Bradner. “Estem acollint els rodatges de sèries de llarga durada, que treballen amb grans decorats i requereixen grans platós”. La publicitat, més immediata i millor pagada, ocupa també una part important de l’agenda del PAC, que actualment tè els platós ocupats per a tot el 2021 i part de 2022.

“Després de la pandèmia i, especialment, del confinament, les produccions es van disparar. Amb la Covid han canviat els hàbits de consum, ha augmentat la producció de continguts i el resultat és que no hem deixat d’acollir sèries, pel·lícules i publicitat”.

En l’àmbit televisiu, la factoria audiovisual de Terrassa va ser la seu del “talent show” Operación Triunfo. Ara espera que, un cop es permetin els aforaments, la productora Gestmúsic torni a apostar pel Parc Audiovisual.

Un dels atractius del parc, explica Bradner, és l’oferta d’un servei integral i còmode per als equips de producció. “L’experiència ens diu que per a rodatges exteriors trien el PAC”. El treball de la Film Office en l’oferta de localitzacions i en l’acompanyament als equips és clau, com el fet que els professionals que treballen en la producció, molts dels quals passen mesos de rodatge al parc, troben “serveis ‘d’estudi’, confortables, amb camerinos, un entorn natural i relaxat i molt important, aparcament”.

Al Parc Audiovisual no hi ha dubtes que la Catalunya Media City “sumarà. Al país li interessa ser un pol audiovisual i la idea sempre ha estat que siguem complementaris”.

El PAC tindrà platós digitals i centre de recerca

El Parc Audiovisual donarà els anys vinents un salt qualitatiu. La factoria incorporarà dos nous platós, digitalitzarà les seves instal·lacions i farà un pas més per endinsar-se en l’àmbit de la recerca.
Fa temps que el sector de l’audiovisual ha deixat enrere els decorats físics per endinsar-se en la tecnologia 3D i cada cop més, les productores aposten per estudis que serveis integrals, a l’estil dels clàssics, on a banda de l’oferta de platós, s’ofereixen oficines, allotjament, accés fàcil i serveis de la Terrassa Film Office.

Els estudis del Parc Audiovisual. La digitalització anirà acompanyada d’una aposta per la recerca / Nebridi Aróztegui

La modernització del Parc Audiovisual de Catalunya ha presentat candidatura als fons europeus Next Generation per l’adequació tecnològica dels platós i l’oferta d’una infraestructura moderna i digitalitzada. Pensant en la indústria internacional i en la recerca universitària, perquè experimenti en nous tractaments de so i la imatge i amb entorns digitals 360 graus.

El Ministerio de Asuntos Económicos y Tranformación Digital destinarà 1.600 milions d’euros als projectes inclosos a l’España Hub Audiovisual, del que forma part Terrassa a través del Clúster Audiovisual de Catalunya. Els fons Next Generation marcaran el calendari d’execució de la digitalització del PAC, que serà ràpida si arriben els diners d’Europa, i avançarà més lentament sense aquests recursos.

El Parc Audiovisual ja té company de viatge
To Top