Terrassa

Retrats de família en clau femenina 

Mar Coll va efectuar un debut molt brillant l’any 2008 amb “Tres dies amb la família”, que va guanyar dotze premis, entre els quals un Goya i tres Gaudí. Cinc anys després, va estrenar “Tots volem el millor per a ella”, que va obtenir dos Gaudí i tres guardons més en festivals internacionals. Ambdues pel.lícules ténen en comú ésser diseccions de l’estament familiar i, encara que es tracta de retrats corals, el fil conductor de totes dues és un personatge femení. Les dues, a més, estan produïdes per l’ESCAC.

“Tres dies amb la família” és un drama força sobri i quotidià que va sorgir arran de la mort de l’avi de la directora. Encara que no és pas una història autobiogràfica, el fil conductor de la pel.lícula és precisament una noia (Nausicaa Bonnín) que torna a casa quan es mor el seu avi.

L’enterrament esdevé l’excusa perfecta per oferir el retrat d’un clan més preocupat per les aparences que pels afectes i en el que les converses banals posen de manifest la manca de sinceritat dels seus membres.

Mar Coll hi demostra els seus dots d’observació i la seva facilitat per captar detalls realistes i per escriure -en col.laboració amb la co-guionista Valentina Viso- uns diàlegs molt creïbles. Per la seva banda, l’elenc d’actors i actrius se les enginya per dir molt més amb gestos i mirades que amb les pròpies paraules. A més de Nausicaa Bonnín hi destaquen Eduard Fernández, Ramon Fontserè i Francesc Orella.

“Tots volem el millor per a ella” és un altre retrat poc complaent de les relacions familiars però també és una història de segones oportunitats.

Geni, la protagonista (Nora Navas), es replanteja la seva vida després de sobreviure a un accident molt greu. Els que l’envolten s’entesten a fer el possible perque tot torni a ser com abans, sense adonar-se que ella necessita un canvi radical, que vol fer totes aquelles coses que li van quedar pendents i que, tot volent fer el millor per a ella, en realitat, estan fent (involuntàriament) el pitjor.

La direcció de Mar Coll és elegant i el guió -co-escrit amb Valentí Closas i novament Valentina Viso- resulta intel.ligent, malgrat que el conjunt és fred. Amb tot, la interpretació plena de matisos de Nora Navas ho compensa.

A l’equip tècnic de les dues pel.lícules hi van treballar diversos graduats de l’ESCAC.

To Top