Diu Kike Maíllo (en el seu llibre "Toro, 1300 días en la creación de una película") que el que ténen en comú els protagonistes de les seves pel.lícules és que "el seu sentit del que és correcte entra en col.lisió amb la moral del seu entorn". A banda d’això i de que tant "Toro" com "Eva" són films de gènere, es tracta de dues obres completament diferents.
"Eva", l’"opera prima" del director, és un drama futurista sobre un enginyer cibernètic que s’inspira en la seva precoç neboda per crear un robot. Conté una reflexió sobre les emocions humanes i la identitat. Està ambientat en un paisatge gèlid que reflecteix molt encertadament la repressió emocional del personatge principal, que vol dotar de sentiments els robots però és incapaç d’expressar els seus.
La direcció és molt sòlida, el guió -de Sergi Belbel, Aintza Serra, Martí Roca i Cristina Clemente- és intel.ligent i original malgrat les inevitables referències cinèfiles i literàries i, en el repartiment, destaquen Clàudia Vega i Lluís Homar, fins i tot per sobre de Daniel Brühl, el protagonista.
"Eva" va inaugurar el festival de Sitges i va obtenir una pila de premis, entre els quals cinc Gaudí i tres Goya.
Entre "Eva" i "Toro", el segon llargmetratge, Maíllo va produïr "Barcelona, nit d’estiu" i "Barcelona, nit d’hivern", d’un altre graduat de l’ESCAC, Dani de la Orden. Segons la web IMDB, l’any 2014 també va escriure i dirigir "Tú y yo", un migmetratge de menys d’una hora protagonitzat pel cantant David Bisbal.
L’abril de l’any passat es va estrenar "Toro", un projecte que es va començar a gestar el 2012 quan Maíllo va conèixer el guionista Fernando Navarro. Van decidir escriure un thriller com els que es feien a França durant la dècada dels 70 però ambientat a Andalusia, tot i que per internet corren crítiques on s’analitza la pel.lícula en clau mitològica i gairebé esotèrica.
"Toro" és la història d’un delinqüent que es vol reformar però no pot perquè han segrestat la seva neboda i ha d’ajudar el seu germà a rescatar-la. Igual que a "Eva", la gran revelació és la nena que fa de neboda i que casualment també està interpretada per una actriu que es diu Clàudia, en aquest cas Claudia Canal. Els protagonistes, però, són Mario Casas, Luis Tosar, José Sacristán i Ingrid García-Jonsson.
El més brillant de "Toro" són els magnífics escenaris, sobretot l’hotel circular que, en realitat, és la fusió de diferents edificis que ni tan sols són a la mateixa ciutat. Maíllo, Navarro i el director de producció Toni Carrizosa -també graduat de l’ESCAC- van fer una gran feina de localització i el decorador Pepe Domínguez del Olmo i el director de fotografia Arnau Valls -un altre ex-alumne de l’ESCAC- ho van acabar de perfeccionar en posar-ho en imatges.