Diners

Saba nova per evolucionar les indústries

Companyies consolidades del sector busquen conèixer propostes emergents per mirar d’integrar les seves solucions innovadores i amb potencial transformador en un acte organitzat per la Cecot

Els participants han disposat de 8 minuts per mostrar les seves propostes / Nebridi Aróztegui

Conèixer molt bé les necessitats del mercat, tenir un producte o servei que hi doni solució real, que sigui innovador, fer-lo atractiu i sortir a vendre’l en actes com el d’ahir exposant casos d’ús. Tenir vocació i motivació per crear impacte, no buscar només guanyar diners, comptar amb ajuda externa en aquells aspectes que no siguis expert i saber estructurar una empresa a nivell de gestió perquè amb una bona idea no n’hi ha prou.

Aquests són els ingredients que les empreses de l’àrea d’influència de Terrassa creuen que ha de tenir la recepta perquè un projecte empresarial emergent es consolidi. O almenys alguns dels aspectes mencionats pels representants de companyies consultades per Diari de Terrassa que han assistit a l’Open Innovation Day Indústria 4.0, un esdeveniment organitzat per la Cecot, de la mà de la Business Angels Network Catalunya i amb el suport del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat, per connectar empreses emergents, disruptives i amb alt potencial de creixement, amb empreses consolidades referents del sector industrial que estan en cerca continua de nous projectes.

Vuit projectes emergents s’han presentat davant de representants d’empreses (i d’entitats financeres) amb ganes de conèixer solucions innovadores amb possibilitat d’integrar-les a les seves organitzacions. “M’ha cridat l’atenció aquest sistema d’incorporació als EPI d’unes bandes que permeten un monitoratge en temps real. Parlaré amb el director industrial de la companyia que jo dirigia per veure si això pot ser d’utilitat en determinades àrees de l’empresa”, ha exemplificat Francesc Escribano, exdirector general de Moehs, referent en la producció d’actius farmacèutics. “Hi ha esdeveniments o programes per fer mentoria a empreses emergents, però actes com els d’avui són interessants per mirar d’utilitzar les seves solucions i incorporar-les a les empreses consolidades”, ha destacat.

Innovació interna versus externa

“Som una empresa molt industrial, tenim incorporada molta tecnologia a les nostres fàbriques i estem interessats a no perdre de vista els nous desenvolupaments en tecnologia d’avantguarda per eventualment integrar-los als nostres sistemes si són més efectius. Nosaltres també fem innovació, però el món és molt divers i hi ha molt talent. Venim aquí com a clients”, ha explicat Albert Parera, cap d’operacions de Top Cable, fabricant i proveïdor internacional de cables elèctrics.

“Les empreses consolidades cada cop estan més conscienciades i saben que per continuar sent competitives necessiten innovar, però a vegades els menja el dia a dia. Poder incorporar o comprar una solució d’una empresa que ja ho fa de vegades els és més fàcil que haver de sortir ells del ‘business as usual’ i haver de fer una inversió nova”, ha reflexionat Jan Cos, responsable de Leitat Ventures, unitat del centre tecnològic terrassenc dedicada a la creació i acceleració d’empreses “deep tech”. També ha plantejat la possibilitat del “corporate venturing”, empreses grans i consolidades que cada cop més inverteixen aquestes petites empreses emergents amb un gran component tecnològic o disruptiu.

“Cal estar al dia de les novetats. Mai saps quan sortirà alguna cosa que et pot interessar incorporar a la teva empresa. Empreses més joves i potser més dinàmiques i més actuals ens poden aportar solucions que a nosaltres des de dins ens costa veure”, ha afegit Laia Guilera, consellera de Manusa, empresa de portes automàtiques i control d’accessos intel·ligents. “El que és interessant és poder col·laborar amb les necessitats d’uns i solucions dels altres o veure com una solució no pensada específicament per al teu sector s’hi podria adaptar amb una col·laboració”, ha assenyalat.

Les propostes presentades aquest dijous s’orienten, principalment, a la sostenibilitat, l’eficiència en la producció i la implementació de noves tecnologies per a millorar la qualitat, la seguretat o l’optimització de processos. La Cecot té previstos ja dos Open Day més: un primer que tornarà a incidir en el sector agroalimentari, com la primera acció d’aquest tipus que van fer l’any passat, i un altre que just començaran a definir d’aquí poc.

To Top