Recuperar aquella sonoritat vintage tan característica que originalment s’emprava per a l’edició de so en cinema i ràdio i després van utilitzar tants i tants productors musicals dels anys 60 i 70 com ara el jamaicà King Tubby. Aquest és l’objectiu amb què Xavi Lizarraga, veí de Terrassa, i el barceloní Arnau Muñoz, ambdós enginyers de so especialitzats en tecnologia del so i música, han dissenyat l’equalitzador o filtre KTBK, una rèplica millorada de l’antic Altec 9069B, un filtre passiu LC passa alts de tercer ordre, variable, dissenyat durant els anys 60 i amb deu freqüències de tall seleccionables que permeten un gran control sobre el to i generar efectes sonors amb un sol commutador.
“Jo produeixo música electrònica des de fa molts anys i d’un estil molt concret que és el dub. Buscava aquest tipus de so i de producció tan característic i em vaig adonar que l’Altec 9069B ho permetia. Aquest model ja no es comercialitza ni fabrica. Hi ha dues rèpliques, però estan esbiaixades i tenen algunes limitacions tècniques. A més, és complicat aconseguir-les, així que li vaig proposar a l’Arnau de crear-ne una nosaltres dos i en dos mesos ja teníem el primer prototip”, explica Lizarraga.
Després d’anar perfeccionant-lo, la unitat, que Lizarraga i Muñoz munten a mà al seu taller, implementa una modificació del disseny del circuit original i introdueix dos interruptors addicionals, un selector de mode i un control de ressonància que la fan molt més versàtil tant en actuacions en directe com en etapes de la producció musical. A més, la resposta ha estat validada amb tècniques DSP per aconseguir talls de freqüència més precisos, cosa que els ha permès dissenyar un inductor multipresa personalitzat i bobinat a mà.
La iniciativa ha passat per Crowdfunding Terrassa Innovació, un programa d’emprenedoria de l’Ajuntament de Terrassa mitjançant el qual han llançat la seva primera campanya de micromecenatge a nivell internacional, que estarà activa fins al 29 de maig a la plataforma Ulule. L’objectiu és recaptar 12.000 euros per finançar la primera producció de l’equalitzador. Ja en porten més de 10.800 i han prevengut 23 unitats, la majoria d’elles a compradors estrangers.
Arran d’aquest projecte, Lizarraga i Muñoz han fundat una petita “startup” a cavall entre Terrassa i Barcelona anomenada Audio Merge, el principal propòsit de la qual és recuperar circuits i equipament professional d’àudio vintage que, “pel desconeixement, l’avanç i la irrupció de la tecnologia digital, han quedat en desús”, comenten. La intenció és adaptar-los als temps actuals, aplicant tecnologies digitals per assegurar la qualitat i millorar el disseny. I és que “actualment encara que estem envoltats de tecnologia digital, en els estudis de música professionals encara se segueix valorant i utilitzant equipament analògic per la seva qualitat sonora”, destaquen.