La realitat de les víctimes de la violència masclista en un únic pla seqüència. Així és “36”, el curtmetratge que posa veu a les víctimes silencioses (i silenciades). I ha estat guanyador de la 15a edició del festival One Shot, en una gala celebrada el passat dissabte.
Un dissabte, de fet, 25 de novembre (25N): Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les dones. Una poètica coincidència pel mateix dia en què desenes de milers de dones es manifestaven a l’Estat i també a Terrassa: A pocs metres del Coro Vell, a la plaça Nova, alguns col·lectius feministes celebraven la tradicional marxa de torxes del 25N.
“36” és la tercera pota de la trilogia de curtmetratges dirigida per Ana Lambarri, que completen “16” (2019) i “26” (2020). I el seu camí ha estat fins ara molt exitós, assolint el premi del públic en certàmens com els Premis Pávez, el Festival Octubre Curt d’Arnedo i el Festival de Lanzarote. També ha s’ha fet amb el Premi a la Millor Direcció en la Setmana de Cinema de Medina del Campo i el Festival de Sant Joan d’Alacant.
“36”compta amb un repartiment capitanejat per l’actriu Nerea Barros, a qui acompanyen noms com Fran Cantos, Loreto Mauleón, Patrick Martino, Marta Romero, Iván González, Edu Rejón i Katia Klein.
Podi iranià
El segon i tercer premi han recaigut en sengles cineastes iranians. Es tracta de “The steak” (de Kiarash Dadgar) i “Death aniversary” (d’Armin Keshvari).
Els premis es van donar a conèixer el passat dissabte, en una gala amb catifa vermella i “photo call” que va celebrar-se al Coro Vell.
Però hi va haver moltes més categories. I és que els One Shot també van distingir la rusa Olga Oleff Konstantinova com a millor directora per “The doll” i la seva compatriota rusa Rufina Prshisovskaya amb la menció a la Creativitat per “Relentless”.
També es van entregar la Menció al Millor Disseny Sonor per a “Cornelia” (en mans de Sander Blom, des d’Holanda) i la Menció al Millor Ús de la Càmera per a “Pure Baroque” (de Pawel Czarkowski, des de Polònia).
De l’Escola Creixen
Igualment, el festival One Shot ha establert dues línies de Quilòmetre Zero. Per una banda, hi ha la categoria júnior, en la que el primer premi ha recaigut en “Estalqueix 247”, de Biel Sánchez i Mariana Delgado, de l’Escola Creixen.
El segon premi ha estat per a “Irreversible”, de l’exalumna Lluvia García (també de l’Escola Creixen). El pòdium júnior el completa el curtmetratge “Laia”, de Mahasin Elbini i Ana Reimbolda (de l’Institut Egara).
A més a més, es va entregar una menció a la Interpretació per Mariana Delgado (del curtmetratge guanyador, “Estalqueix 247”).
La menció al Millor ús de la Càmera va ser per a Àlex Martinez i Raul Garcia (ambdós de l’Institut Egara), pel seu curtmetratge “Robatorium”.
Finalment, en la categoria local pels millors artistes de la ciutat, el Premi One Shot Terrassenc va recaure en el títol “Entre broma y broma la muerte asoma”, de Laura Egea i Pol Nogués. A més, la menció al Millor Ús de la Càmera per Marcos Cortés per “Perseque”.
Finalment, en el Premi del Públic qui va aconseguir més vots populars va ser novament Lluvia Garcia (per “Irreversible”).
Més candidats que mai
El Jurat de la categoria Senior ha estat format per Jan Baca, Joan Paüls, Jordi Hernández, Dolors Font i Paula Rubiralta i Jordi Escursell. Han hagut de seleccionat entre 1932 films, que és l’elevada xifra que han rebut enguany.
A més, procedeixen de 111 països diferents. Tant és així que Terrassa va rebre la setmana passada la visita de cineastes des de Bulgària, Canadà i diverses localitats de l’Estat espanyol.