Cultura i Espectacles

“El so de l’arpa arriba a l’ànima”

Entrevista amb Arianna Savall que actua a l’Auditori

L'arpista, compositora i soprano Ariadna Savall

La temporada de música clàssica proposa per aquest diumenge, a l’Auditori, una cita imprescindible pels amants d’aquest gènere i per tots aquells que vulguin descobrir el so de l’arpa antiga. El concert prendrà forma a través d’Arianna Savall i Figueras, soprano, compositora i arpista amb una trajectòria d’excel·lència reconeguda arreu. Savall presentarà “El laberint d’Arianna”, el primer treball que ha creat i editat en solitari i amb el que ens farà viatjar pel so de l’arpa des de l’època medieval fins al barroc.

La seva visita és molt esperada, en tant que estava programada pel 20 d’agost al XIV Cicle dels Sons dels Temps de l’any passat a l’Església de Sant Pere i es va haver d’anul·lar per la pandèmia. Savall està il·lusionada de recuperar el concert i especialment en una ciutat, Terrassa, que ha format part de la seva formació (va estudiar arpa i cant al Conservatori Municipal de Terrassa quan tenia la seu a la Masia Freixa ) i també de les seves gires.

Mirada a tres països

Savall ha fet la presentació del seu nou disc a Barcelona, a la llibreria Ona, i en sala de concerts a Brussel·les. Arriba a Terrassa, a l’Auditori, gairebé en primícia. “És un projecte molt personal en el que jo interpreto i canto. En aquest concert mostraré el so de l’arpa des de l’època medieval fins al barroc. És un concert amb el qual m’acompanyo de set arpes, però a la gira porto quatre perquè és més còmode, però la riquesa sonora es podrà apreciar en tota la seva dimensió”.

En aquest viatge, Savall ens submergirà en el so de l’arpa de tres països. “Passejarem per Itàlia, França i Espanya on l’arpa floreix d’una manera molt especial en la cort, esglésies i tavernes. En cada època, l’arpa és diferent perquè va associada al moment històric i a l’espai i, per tant, hi ha un canvi físic de l’instrument i una sonoritat diferent. L’arpa de l’època medieval sol ser petita perquè viatja amb el músic i les posteriors, les del Renaixement i del Barroc van creixent fins a arribar a la doble i triple corda i són més grans i esveltes”.

Paradís perdut
L’arpista i cantant diu que se li fa molt complicat escollir una de les etapes musicals. “Tinc amor per les tres èpoques i no puc triar-ne cap”. És una selecció difícil perquè Savall està enamorada de l’arpa. “És hipnòtica. És un instrument que l’abraces i amb el que tens un contacte molt íntim. El seu so és bo per l’ànima perquè et connecta amb un paradís perdut, de relació de l’home amb la natura, de l’entorn, del cosmos. És màgia, tant pels adults com pels nens i joves”.

Savall coneix també el món de l’aula. Dona classes a Suïssa, on resideix, i al Conservatori de Bellaterra i també fa seminaris, alguns dels quals a l’Escola Municipal de Música-Conservatori de Terrassa a través de la professora d’arpa Carme Ubach. Ella reconeix que, de molt petita, va quedar embolcallada per la música clàssica que escoltava a casa, amb els seus pares, el músic Jordi Savall i la cantant Montserrat Figueras. Una música que va créixer amb ella i el seu germà Ferran. De més gran va començar arqueologia i allà va decidir que es volia dedicar a la música.

Després d’una etapa amb projectes i formacions liderades pels seus pares, l’any 2008 va decidir emprendre la seva carrera en solitari creant el seu grup Hirundo Maris, juntament amb el seu company el tenor i violinista noruec, Petter Udland Johanse, a qui descriu com un gran músic i un àngel. Junts fan concerts per tot el món.

To Top