La Factoria Cultural de Terrassa inaugura aquest dijous l’exposició “Paraula, matèria, imatge”. Es tracta d’una invitació a pensar, a contemplar i a sentir. A pensar a través de l’art d’Agustí Penadès, de les imatges de Lluís Ivern i la filosofia de l’enyorat Arnau Puig. Estem davant d’un important projecte que possibilita contemplar aquesta obra artística de forma única. És una invitació a sentir, amb tota la magnitud de la paraula, sense por a deixar-nos anar pel suggeriment i la potència dels tres autors.
En uns moments històrics, complexos i difícils és quan, precisament, l’art i la cultura veritables són essencials en l’objectiu de generar un espai on aturar el tràfec de les nostres vides i, sobretot, poder aturar la ment i concentrar-la en la visió, la contemplació i la reflexió. Activitats que ens demanen silenci. Silenci que ens cal per disposar-nos a donar la mà als tres creadors que ens portaran a territoris de l’ànima que abans de veure l’exposició potser desconeixíem.
És l’obra de tres creadors units en l’objectiu comú d’oferir realitats impactants a qui les vulgui descobrir. Una obra que permet fer volar la imaginació de l’espectador.
Arnau Puig (Barcelona, 1926-2020)
Ha estat una figura cabdal en l’art català de la segona meitat del segle XX. L’any 1946 edita la revista Algol que, tot i la seva efímera existència, va ser el clar antecedent de Dau al Set, la mítica revista apareguda el 1948 que va fundar conjuntament amb altres reconeguts artistes de l’avantguarda catalana del moment (Joan Brossa, Joan Ponç, Antoni Tàpies, Modest Cuixart i Joan Josep Tharrats). Amb l’eclosió d’aquesta publicació, també naixia el grup del mateix nom que va suposar u n innovador trencament en la grisor artística dels anys de postguerra. Arran d’una beca de l’Institut Français de Barcelona per estudiar a la Sorbona de París. va viure en aquesta ciutat entre el 1954 i 1962. Com a filòsof, fruit dels anys d’estada a la capital francesa, va mantenir un substrat existencialista que es reflectiria a les diferents publicacions que recullen el corpus del seu pensament.
Agustí Penadès (València, 1935)
És un pintor i escultor de llarga trajectòria amb nombroses exposicions arreu d’Europa que de ben jove, als vint anys, va traslladar-se a Catalunya. El 1966 inicia el seu interès per l’art després de treballar en l’àmbit industrial, aspecte aquest que es reflecteix en el conjunt de la seva obra amb la utilització dels nombrosos i variats materials que la integren: llimadures i escòries de ferro, planxes metàl·liques, carbó mineral, terra cassel, terra de foneria, ferro colat, fustes, resines, tintes, pigments i un llarg etc.
Penadès ha treballat en pintures de grans dimensions i és notable la seva faceta com a escultor. La seva ha estat una obra lligada sempre als postulats de l’informalisme. És, en aquest sentit, que Arnau Puig s’hi refereix amb les següents paraules: “Com que ens adonem que l’obra d’Agustí Penadès ens ofereix és un formalisme pur, podem, paradoxalment, dir que es tracta d’un informalisme com cal, un magma matèric elaborat a consciència segons una sensibilitat i un projecte estrictament formal a disposició de qui s’hi apropi i vulgui apropiar-se’n”. Segons el mateix Puig, el seu no és un art d’emocionalitats enllaunades. Afirma, ben al contrari que ‘és un molt bon exemple de l’actual conceptualisme informalista sorgit d’una nova sensibilitat’.
Lluís Ivern (Barcelona, 1962)
És un artista multidisciplinari que utilitza diferents recursos visuals per expressar-se amb una obra que centra el seu interès en les empremtes gràfiques de l’ésser humà i la relació que es desprèn entre cultura i natura. Des de 1989 ha realitzat nombroses exposicions com a pintor i gravador, dins i fora de l’estat espanyol. En el terreny de l’art gràfic ha mantingut una presència constant en algunes de les principals biennals internacionals de gravat celebrades a Europa, Amèrica i Àsia on ha obtingut reconeixements diversos. La seva obra figura a museus i col·leccions públiques de Catalunya, Espanya, Portugal, Canadà i Xina, entre d’altres països.
Format en el disseny i l’edició d’art, ha realitzat projectes fotogràfics que s’han pogut veure en diferents ocasions: “SIGnatures” (sèrie iniciada al 2005), “Jardí retrobat” (2009) presentada en el marc de la Triennale du sténope numérique d’Ottawa el 2014, “Suite des Merveilles” (2022), o “El paviment dels astres” (2019) entre d’altres.
Aquesta exposició es complementa amb el programa per a escolars Exploradors de l’art. El programa consta d’un treball previ a l’aula del centre docent, una visita guiada i un taller plàstic a l’aula taller de la Factoria Cultural.