L’exposició “Colección Latinoamérica” emmarca els últims 16 anys de trajectòria cultural d’Enrique Tábara, pintor i dibuixant que al llarg de la seva vida va influir enormement en els vessants artístics equatorians i catalans. La Factoria Cultural de Terrassa és el primer museu que acull la mostra cultural de l’artista, amb intenció que s’exposi a tot el món, després d’haver-la posposat dos anys per la pandèmia.
Aquest dimarts, la Factoria ha presentat l’exposició amb el fill de l’artista i president de la Fundación Enrique Tábara, Eduardo Tábara, a Adrià Fornés, director de la Factoria, Patricio Cortés, cònsol general d’Equador a Barcelona i Joan Gil, comissari de l’exposició i amic vital de Tábara, coincidint amb el primer aniversari de la seva mort.
“L’exposició concentra la sèrie Pata Pata, l’últim treball de pintura i dibuix de Tábara, que experimenta amb els motius iconogràfics de cames i sabates i amb paisatges i insectes. L’obra camina amb el pas del temps i amb el futur, mentre les cames i els peus representen el present”, ha explicat Gil. “L’última intenció del meu pare era exposar a Catalunya, a la qual guarda tan bonic record. Ja sense la seva presència, aquesta mostra és un homenatge a la seva trajectòria final”, ha expressat Eduardo Tábara.
La vida d’un referent artístic
Investigador inquiet, les arrels d’Enrique Tábara van ser la base de la seva creació artística: una pintura de cal·ligrafies repetitives, inspirades en les decoracions precolombines que evolucionà cap a un llenguatge constructivista. La seva investigació sobre l’art de simbologia andina és un referent en el desenvolupament creatiu, marcant la seva obra. El nom d’Enrique Tábara està lligat indiscutiblement a allò sagrat i bona part de les seves creacions sorgeixen de la inclinació per les cultures que van donar origen a la nació equatoriana.
El pas de l’artista per Barcelona el va marcar profundament, després de rebre una beca del govern d’Equador per estudiar a la capital catalana. Va connectar amb artistes catalans com Joan Miró, Joan Brossa i Antoni Tàpies, entre d’altres. Va portar el colorisme tradicional del seu país natal a Catalunya, i és la connexió entre ambdós territoris que enriqueix l’obra cultural de Tábara.“Aquest últim projecte permet realçar la vinculació entre Equador i Espanya, país que va marcar l’etapa de formació i prestigi d’Enrique Tábara. És un somni que es portava treballant des de fa molt temps”, ha afirmat el cònsol Cortés.
Un pas cap a l’arquitectura
Les obres de Tábara han inspirat a arquitectes per donar un pas més enllà i idear noves construccions basades en les formes geomètriques emprades per l’artista, enfocades sobretot en la forma de sabates i peus. Actualment, el projecte “Lienzo de Tábara” pretén construir un complex d’edificis a Guayaquil, Equador, basat en els últims quadres de l’artista, que també tenia una vinculació amb l’arquitectura.
Influència de la pintura a tota la família
Les 50 obres exposades a la Factoria, que es podran visitar fins el 20 de març, marquen el recorregut dels últims 16 anys de trajectòria d’Enrique Tábara, des del 2006 fins el 2020. El primer quadre marca un punt d’inflexió per a l’artista: “Estava penjat a l’entrada de casa i quan el meu pare arribava, sempre deia que sentia com el quadre l’abraçava”, ha expressat Eduardo Tábara, un dels 11 fills de l’artista i president de la Fundación Enrique Tábara, que pretén difondre l’art del pintor i dibuixant arreu del món, però especialment al seu país natal i a Catalunya .
“Tots hem estat sempre molt vinculats amb la pintura i influenciats pel nostre pare. Per a la nostra família significa molt que el nostre pare tingui tanta presència i sigui un referent, tant per Equador com per Catalunya. És una gran oportunitat”, ha afegit Carla Tábara, filla d’Enrique Tábara.