Tres noms de la música i dos d’ells amb les seves formacions s’han alineat per retre homenatge, aquest divendres, al gran compositor Wolfgang Amadeus Mozart a La Factoria Cultural de Terrassa. Són Cecilia Espinosa, directora titular de l’Orquestra Simfònica de la Universitat EAFIT de Medellín, Quim Térmens, director de l’OCT 48 de Terrassa i Josep Prats, director de la Coral Antiga de Barcelona. Tots ells, sota la batuta de la directora colombiana, faran possible reviure el mític “Rèquiem” dedicat als Difunts, i sumaran a més les veus dels solistes Ulrike Haller, Marta Cordomí, Carles Prat i Germán de la Riva.
És un homenatge perquè aquest any se celebren 230 anys de l’aniversari del traspàs del músic i de la seva obra. La data també coincideix amb l’última peça del geni austríac estrenada a títol pòstum. Mozart la va escriure al final de la seva curta vida i no va poder assistir perquè va traspassar durant aquesta. El “Rèquiem” va ser completat pel seu amic i alumne Franz Xaver Submayr.
La història també diu que l’obra va ser un encàrrec anònim. Més tard es va descobrir que venia del compte i també compositor, Walsseg Stuppach, amb el propòsit de dedicar-li a la seva difunta esposa. A la fi, el “Rèquiem” es va estrenar dos anys després, el 1793, a Viena. El concert va ser en benefici de la vídua del músic austríac, de nom Constanze Mozart, que era cantant.
Envoltat de llegenda, doncs, el “Rèquiem”, és una obra que forma part dels repertoris més exigents de les formacions clàssiques. La directora Cecilia Espinosa subratlla la seva excel·lència. “És una peça d’una gran força interior perquè Mozart la crea en un moment molt especial, que és el trànsit de la vida a la mort. És la seva darrera obra i, per tant, desprèn molta riquesa musical; és una joia”.
El director de l’OCT 48, Quim Térmens, hi coincideix de manera plena. “És impressionant perquè en el ‘Rèquiem’ hi va abocar tota la seva expertesa musical. És una peça molt mítica per tota la llegenda que l’embolcalla i, evidentment, és dramàtica perquè l’encàrrec ( per honrar a una persona difunta) tenia aquest fi i perquè ell mateix ho estava patint”. Ambdós destaquen moviments claus de la missa com el “Lacrimosa” i el “Déu de la ira”. La soprano italiana Ulrike Haller, que serà una de les quatre veus solistes, també celebra oferir aquest “Rèquiem”. “És una música molt especial perquè és molt mística. No és gens fàcil. És delicada, pura, neta i per aconseguir-ho has de tenir molta tècnica vocal i està molt inspirada”.
Cooperació internacional
El concert amb orquestra, cor i solistes ha suposat la primera col·laboració entre la directora musical de Colombia i l’OCT 48. Cecilia Espinosa elogia el nivell de l’orquestra egarenca liderada per Térmens. “Estic molt contenta d’haver vingut a Terrassa per primera vegada, de conèixer als músics de l’OCT 48 i de participar en un esdeveniment tan important. Aquesta orquestra de cambra és fabulosa. Estic gratament sorpresa perquè té un nivell altíssim”.
Espinosa va manifestar que ja es va adonar del talent de la formació després d’escoltar el concert “La mà dreta de Beethoven” que va interpretar la formació el diumenge a l’Auditori Municipal. Ahir, després del treball fet durant aquests dies, diu que ho ha confirmat de totes totes. “Hi ha una sintonia plena. Tant és així que hem parlat de fer cooperació internacional i que l’OCT 48 pugui venir a Colòmbia”.
La cantant Ulrike Haller també ha considerat la feina de l’orquestra. “És un luxe perquè sempre em sento molt acollida i acompanyada, igual que amb la Coral Antiga de Barcelona amb la qual fa deu anys que hi treballo”.