Cultura i Espectacles

El romanticisme de “Giselle” amb Russian State Ballet

El ballet actuarà dissabte i diumenge, i les localitats estan gairebé exhaurides

Una escena del ballet "Giselle" que oferirà la companyia

Un intent, dos i un tercer. Sempre s’ha dit que si fracassem dues voltes, a la tercera no falla. La frase feta és un pretext per dir que aquest cap de setmana arriba a la Factoria Cultural Terrassa (FACT) l’esperada “Giselle” amb el Russian State Ballet i amb orquestra en directe que, per la situació, serà la Simfònica de Sant Vicente d’Alacant. Aquest ballet clàssic havia de venir el març de 2020 i va ser dels primers espectacles de la FACT que es van suspendre per la pandèmia. Es va reprogramar de nou, però altre cop es va cancel·lar i es va ajornar a aquest cap de setmana.
El Russian State Ballet arriba a la ciutat i farà dues funcions amb gairebé totes les localitats exhaurides en el 70% d’aforament que està permès. La companyia, que dirigeix Viacheslav Mihailovich Gordeev, oferirà un dels ballets emblemàtics de repertori del clàssic. “Giselle” és una obra en dos actes estrenada l’any 1841 i coreografiada per Jules Perrot i Jean Coralli, amb música d’Adolphe Adam i llibret de Thëophile Gautier i Jules-Henri Vernoy. El ballet és una història romàntica ambientada a la vora del riu Rhin i que té com a protagonista a una bella i jove camperola, del mateix nom que l’obra, que viu amb tristesa el fet de no trobar l’home de la seva vida. Un dia, però, es creua amb un paisà, Loys, que la festeja i li promet el seu amor. I més tard, apareix un caçador, Hilarion, que també li proposa el seu amor, però la jove el rebutja perquè ja té compromís amb Loys.

Final amarg
Aquesta jove que es lamentava de no tenir un amor acaba per tenir-ne dos i encara en surt un tercer, el duc Albrecht, que també la vol per casar-se. El que s’esbrina després és que el duc només volia jugar amb ella i que per això s’havia disfressat de camperol i s’ha rebatejat com a Loys. El relat presumia de dolcesa, però serà molt amarg. La nostra protagonista acaba per embogir i morir. La Giselle desapareix físicament, però el seu esperit s’endinsa dins el bosc i es reconverteix amb una mena de fada de la nit. El final, després d’aquest viatge, no s’espera que sigui gaire feliç.
“Giselle” és considerada com una obra mestra absoluta del ballet clàssic, tant pel que fa als ideals romàntics exposats com per l’ús de la més refinada tècnica teatral del segle XIX. I a tot això cal afegir que és un ballet interpretat per l’escola russa, des d’on han sorgit els millors ballarins en clàssica per la seva tradició de molts anys. La vetllada promet perquè els intèrprets ho donaran tot amb el seu rol i a l’escenari.
El Russian State Ballet té la seu a Moscú. Va ser fundat el 1981 per Viachelslav Mihailovich Gordeev, que ha rebut el nom d’“artista del poble de la Unió Soviètica” i n’és el director artístic i coreògraf oficial des dels inicis de la companyia. En 30 anys d’activitat i amb més de 90 ballarins que té actualment, el Russian Ballet ha adquirit una força i gaudeix de gran reconeixement en l’àmbit mundial. Hi han treballat figures representatives del ballet com M.Semionova, A. Messerer, Sh. Lagudin, E. Axenova, G. Pribylov, N. Ryzhenko i M. Lavoriskii entre altres. Viacheslav Mihailovich Gordeev té un clar ideal artístic: la cura, la salvaguarda i la divulgació del llegat de la coreografia clàssica. La companyia de Moscou es denomina a si mateix “ensemble de solistes”, perquè cada un dels ballarins té capacitat de presentar-se com a solista i enriquir artísticament amb les seves línies al cos de ball.

Brillant i creatiu
La passió pel ballet i el seu talent innat van fer que dels sis-cents ballarins que es van presentar a l’Acadèmia de Ballet de Moscou només dos fossin acceptats, i un d’ells va ser Gordeev. Va ser parella de ball d’una de les millors ballarines de tots els temps, Nadegda Pavlova, del Teatre Bolxoi de Moscou.
L’any 1968 Gordeev va entrar a formar part del Teatre Bolxoi esdevenint primer ballarí, un dels principals de la Unió Soviètica. Se’l reconeix per la seva tècnica clàssica brillant i per la seva gran presència a sobre l’escenari. Com a coreògraf, les seves creacions es reconeixen per ser creatives, originals i amb un profund sentit per la música. Les seves obres són de formats breus i obra completa.

El romanticisme de “Giselle” amb Russian State Ballet
To Top