Cultura i Espectacles

“Un fet estrany com la Covid-19 demana distància per escriure”

Moltes de les activitats educatives que es feien al final de curs de forma presencial s’han reinventat per via telemàtica. Aquest és el cas de l’ Oxford Teachers’ Day, unes jornades anuals de formació per professors que els permet aprendre, intercanviar experiències i resoldre dubtes

‘edició d’aquest any ha comptat amb la participació de la premiada escriptora Ana Alonso, (1970) nascuda a Terrassa i ciutat a la qual hi ve cada any perquè hi té família. Alonso, que resideix a Alcazar de San Juan, va parlar sobre lectura, escriptura i resiliència, i va compartir les seves reflexions al llarg de dues sessions i amb el seguiment d’unes 500 persones.

L’escriptora explica que les seves ponències van tenir com a objectiu donar claus de com fomentar la creativitat a l’aula i a marcar les diferències entre la ficció i la realitat. “Vaig fer una introducció per treballar la creativitat i la resiliència en la lectura i escriptura. I vaig donar alguns exemples com ara treballar antologies poètiques, contacontes, microcontes, dibuixos il·lustrats…”

També va posar exemples de com escriure a partir de connectar amb el passat i de veure un objecte o un element que obri la curiositat. Alonso també recomana viatges a la biblioteca -amaguen un grapat d’històries- i recórrer al joc. De fet, com diu ella, si se cerca, sempre hi ha un motiu per construir o reconstruir una història.

L’escriptora valora molt positivament la iniciativa del prestigiós de l’Oxford University i, concretament del seu departament editorial Press qui, a través de les seves publicacions a tot el món, dóna suport i promou els objectius de la universitat d’excel·lència a la investigació i l’educació.

Ana Alonso té vincles amb aquesta institució. En els darrers anys ha publicat a l’editorial Oxford la sèrie “Luna y los incorpóreos”, que combina misteri i divulgació històrica, indicada per alumnes de 1° a 4° d’ESO. També ha publicat “El regalo del río” a la col·lecció “Lidera” de la mateixa editorial, una història sobre desenvolupament sostenible inspirada en les seves experiències amb una comunitat indígena wayauu a la Guajira colombiana.

Són dos títols a l’editorial Oxford però Ana Alonso en té molts més. De fet és una autora molt prolífica en literatura infantil i juvenil i en poesia i ha rebut nombrosos premis per la seva bona ploma i creativitat literària. Aquesta escriptora, llicenciada en Ciències Biològiques per la Universidad de León, va ser professora de secundària i batxillerat fins al 2006 però des de llavors es dedica només a escriure.

En literatura infantil i juvenil és autora, per exemple, de la col·lecció Pizca de Sal de Anaya, amb més de cent títols publicats fins ara, que combinen ficció i divulgació, així com també de la col·lecció Pequepizza que ha venut més de mig milió d’exemplars a Espanya i s’ha traduït a diferents idiomes

En poesia ha publicat dotze poemaris amb molts premis. Entre les últimes obres destaquen “El lector de Dostoyevski” (2019) en l’editorial Eolas i “Concierto para violín i cuerpo roto” (2018), aquest últim va ser seleccionat pel gremi d’editors com un dels millors llibres de poesia de l’any.

Alonso es considera una escriptora molt i molt activa i combina el seu ofici amb conferències i xerrades sobre els seus llibres per l’Estat espanyol i fora del mateix. Diu que el treball d’un escriptor/a necessita d’un espai de molta calma i silenci. I, segurament, per això, el confinament, que comparteix amb la seva mare, arran de la crisi sanitària de la Covid-19, el viu amb més naturalitat que incomoditat. “Els i les que escrivim ja estem molt acostumats a estar tancats a l’interior. Però estic més dedicada a escoltar música i a dibuixar que a escriure. Potser perquè les situacions extraordinàries que venen de sobte i colpegen no es poden descriure de seguida. Has de tenir una certa distància. Segurament després escriuré molt”, va dir.

To Top