El cartell oficial de la 39a edició del Festival de Jazz de Terrassa, prevista entre els pròxims 11 i 29 de març de 2020, està signat pel destacat artista gràfic Conrad Roset. El seu cartell, que manté el seu estil inconfusible, té com a protagonista a una dona contrabaixista. Ahir es va presentar en roda de premsa juntament amb altres detalls de la programació.
El negre impregna bona part de la imatge, com a símbol "de l’elegància del jazz", diu el mateix artista, però no prescindeix del seu habitual colorisme. "La meva obra està molt lligada a la figura femenina, que em sembla molt bella." De fet, el seu treball segueix la línia de la seva col·lecció "Muses", que fa uns anys va ser exposada a San Francisco.
El contrabaix que acompanya a la figura protagonista s’inspira en una sessió de fotos que li va demanar a Jazz Terrassa. El model que es va trobar va ser el contrabaix de Joan Humet, i qui el toca a la imatge és la seva pròpia dona, Clara Mercader, també artista gràfica amb el pseudònim de Mariadiamantes.
Al seu cartell va voler mantenir "l’estricte realisme del contrabaix", i la resta pertany al seu imaginari habitual, elaborat amb l’ajut de la tinta xinesa i les aquarel·les.
La tècnica és una barreja entre el treball artesà i el digital: "Les taques de colors són aquarel·les digitalitzades", per exemple; "tot està fet a mà però muntat digitalment", confessa.
Conrad Roset porta dos o tres anys amb un volum de feina aclaparador, sobretot amb l’estudi de videojoc (que li està reportant molts reconeixements, el més recent el guardó que el videojoc "Gris" va aconseguir com a Millor Joc d’Impacte als Game Awards 2019, els Òscar del sector.)
Tots aquests assoliments provoquen que "ja no faig projectes d’aquest tipus", va puntualitzar, però quan li va arribar aquesta proposta no es va poder negar." Roset explica que "soc terrassenc, encara que he estat 10 o 11 anys vivint a Barcelona i a altres llocs. Però fa dos anys vaig ser papi i vaig voler tornar a Terrassa, per estar a prop dels avis. El jazz està molt lligat a la cultura terrassenca i jo estic encantat de poder aportar el meu gra de sorra."
En l’àmbit personal aquesta vinculació també existeix: "La meva mare va néixer molt a prop de la Jazz Cava antiga i s’adormia escoltant jazz. I jo vaig arribar a ser voluntari al Pícnic Jazz, amb la Montse Utset."
Noms de cartell
La roda de premsa va servir, a més, per conèixer els primers noms de la programació de la mà de la seva portaveu, Susanna Carmona. Criden l’atenció per la seva categoria el concert que tancarà el festival amb el trompetista Avishai Cohen, per primer cop a Terrassa, al davant de la seva banda Big Vicious. També ens visitarà Dave Liebman & Richie Beirach Duo, un concert de primeres espases del jazz mundial que oferiran un concert especialment íntim el 14 de març.
Una de les novetats d’enguany serà la inclusió de coproduccions amb altres festivals europeus, "amb l’afany d’internacionalitzar una mica més el festival." En aquest cas es presentarà el concert de Kika Sprangers & Irene Reig Quintet, "una coproducció entre músics emergents amb una sòlida base jazzística, improvisació i capacitat tècnica, i diversos festivals de jazz europeus".
També s’ha desvetllat qui serà la protagonista de la tradicional "Nit de blues", la veterana cantant Trudy Lynn, amb 50 anys de carrera i 17 àlbums publicats. Estarà a l’escenari de la Cava el 13 de març.
Per últim, s’han anunciat també els protagonistes del concert inaugural, un doble concert amb Ignasi Terraza Trio & Pureum Jin + Luna Cohen.
El festival continuarà amb el seu "model consolidat", un disseny programàtic que "funciona, amb personalitat i segell especial", que manté el seu centre neuràlgic a la Nova Jazz Cava. Es mantindran per tant clàssics com el Pícnic Jazz, programat pel 22 de març. D’altra banda, en aquest cas es potenciarà l’atenció a l’escena internacional i en diferents projectes es mostrarà la riquesa del Jazz Català.
Però no tot són bones notícies; el festival ha perdut dos col·laboradors, les empreses Aigües de Terrassa i Cirsa, i els recursos escassegen, per la qual cosa fan una crida a la recerca de nous patrocinadors.