Ara mateix, a diferents llocs del món (Catalunya, Hong-Kong, Bolívia, Xile, el Líban) hi ha gent que surt al carrer per reivindicar uns drets i unes llibertats i amb la voluntat d’aconseguir millores polítiques i econòmiques per a les seves vides; gent que està d’acord amb els que surten al carrer però no s’hi suma "per por de perdre el que tenen", i gent que està en contra o s’enfronta als que reivindiquen. Quan Maria Miralda va llegir l’obra "Les arrels" (1959), que el dramaturg anglès Arnold Wesker va ambientar en el seu present, "em van sorprendre molt les similituds entre la societat anglesa d’aquell moment i la nostra actualitat. Wesker la va escriure a finals dels anys cinquanta, quan els inicis d’allò que uns anys després esdevindrà la revolució cultural dels anys seixanta".
Aquest paral·lelisme amb les circumstàncies actuals, i la gran qualitat del text, és el que va fer decidir al Grup de Teatre d’Amics de les Arts a pujar a l’escenari aquesta història que protagonitza una família pagesa d’un poblet d’Anglaterra. El personatge principal de "Les arrels" és Beatie Bryant, la filla petita, interpretada per Anna Massallé, que aconsegueix la proesa d’anar-se’n a la ciutat a estudiar. "Allà coneix un món nou a través del seu xicot, que està ficat a la política, els sindicats i ‘art." Quan torna a casa intenta explicar als seus pares tot el que ha vist i ha après, i les coses que creu que han de canviar i de millorar, a la societat.
"Però com que, bàsicament, repeteix el que ha sentit a dir, i tampoc sap explicar-se molt bé, la seva família no l’acaba d’entendre. No saben ben bé què vol dir tot el que ha descobert i les coses que té ganes de què canviïn, ni la seva família està disposada a assumir-les".
La Beatie se’n va anar de Norfolk sent una noia de la classe treballadora i sense estudis, i hi ha tornat feta una dona que, malgrat les seves contradiccions i limitacions, expressa totes les lluites i anhels del seu temps. En l’acarament amb els seus pares, ancorats en el seu món rural i pobre, Arnold Wesker hi va reflectir les disjuntives del seu temps. I convida a fer una reflexió la relació entre "la vida acomodada que portem, encara que sigui amb estretors, i la por a no perdre el que tenim que ens impedeix lluitar per millorar-la i pels nostres drets".
Una obra de realisme social
Dirigit per Maria Miralda, l’ elenc de "Les arrels", en el muntatge del Grup de Teatre d’ Amics de les Arts, el completen Marta Espachs, Marc Novellon, Vicenç Lorenz, Anna Clariana, Ernest Castañé, Eloi Falguera i Àngela Vilarrubias. L’ escenografia, de caire realista, és d’Ernest Castañé, i ha estat creada pel mateix grup. L’ obra té una durada de dues hores, amb mitja part.
"Les arrels", d’altra banda, recupera a Arnold Wesker (1932-2016), un autor prolífic (va escriure 42 obres de teatre, més llibres de contes, assaig i periodisme) i que va ser molt popular i representat en el seu temps. Fou un dels principals representants de l’anomenat "kitchen sink drama". Aquest moviment cultural anglès de finals de la dècada de 1950 i començaments de la de 1960, també conegut com el dels "angry young men", feia servir un aspre estil de realisme social per tal descriure la vida quotidiana i els problemes de la classe obrera britànica, i les polèmiques polítiques i socials del seu moment.
Les dades
Obra: "Les arrels"
Companyia: Grup de Teatre d’Amics de les Arts
Lloc: Amics de les Arts
Dades: del 22 de novembre al 22 de desembre, divendres i dissabtes a les 9.30 de la nit, i diumenges a les sis de la tarda
Preu: 12 euros (socis, 7 euros)