
Arran de la darrera Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població (EULP), que fa pública el Govern cada cinc anys, Esquerra Republicana de Terrassa reacciona i presenta una proposta de resolució pel ple ordinari d’aquest mes de març, per impulsar un pla de xoc per promoure el català a la ciutat.
“Hi ha més persones que mai que entenen i que parlen el català però cada vegada hi ha menys persones que el fan servir habitualment”, explica Ona Marínez, portaveu d’ERC Terrassa. Només un 32,6% de persones fan ús del català habitualment -és el percentatge més baix mai registrat-, segons l’EULP, i aquesta xifra baixa encara més fins el 30% pel que fa l’ús del català a les xarxes socials. “El català cada cop més és una llengua d’espais formals, és una llengua de l’educació però no és una llengua per passar-s’ho bé o per l’oci -identifica la portaveu republicana-. Queda relegada cada cop més dins de quatre parets molt formalitzades o per relacionar-te amb les administracions. Que sigui la llengua formal està bé però és molt important perpreservar la llengua que ho sigui també per passar-s’ho bé“.
El grup republicà també veu brots d’esperança en aquesta situació actual, ja que la transmissió oral de la llengua catalana dins de les famílies ha augmentat un 7%. “És una xifra important, i més encara quan les persones migrades mostren molt d’interès i molta voluntat en aprendre el català”, expressa Martínez. Per aquest motiu, Esquerra Republicana enten que hi ha oportunitats per potenciar la llengua des de les administracions públiques, i per això, presentaran aquesta proposta amb els següents punts pel proper ple ordinari del mes de març:
1. Impulsar un pacte local per la llengua amb aquelles entitats de la ciutat i institucions que hi poden tenir un paper rellevant i que treballen ja en la promoció del català. Demanen també que es faci especial èmfasi en l’àmbit de les entitats juvenils, el lleure, l’oci i l’àmbit esportiu.
2. Que d’aquest pacte local sorgeixi un pla de xoc 2025-2027 amb accions concretes impulsades des de l’Ajuntament.
3. Que el català sigui la llengua de tots els actes públics fets per l’Ajuntament i incorporar el criteri lingüístic en les subvencions públiques de manera que totes aquelles activitats finançades amb fons públics s’effectuin en català.
4. Que s’impulsi una línia estratègica de contingut audiovisual en català des de l’Ajuntament, de manera que s’agafi la creació de continguts audiovisuals en català com a línia estratègica de política pública de l’Ajuntament.
5. Que s’incrementin, si cal, els cursos de català a la ciutat.
6. Donar suport a la tasca que venen realitzant diferents entitats i col·lectius -Som Escola, Plataforma per la Llengua, Català a Terrassa, Òmnium, Mantinc el català…- en defensa de l’escola catalana, de la immersió lingüística i de l’educació en català.
7. Que es reactivi el Pacte per la Llengua a l’educació, i s’extengui també l’educació 360 -la que seria tota l’educació no formal com el lleure, les extraescolars o l’oci-.
8. Enviar aquests acords al Consorci de Normalització Lingüística de Terrassa, a la Plataforma per la Llengua, a Òmnium Terrassa, a Català a Terrassa, a Mantinc el Català i a Som Escola, així com a altres associacions i organitzacions que treballen per a la promoció del català.
“El català és llengua de cohesió social, és llengua d’igualtat d’oportunitats, és la llengua que ens permet i ens ha de permetre construir una identitat compartida en un món cada cop més divers, i en una ciutat, com Terrassa, cop més diversa”, ha conclòs Ona Martínez.
Acord de Junta de Portaveus
A més a més, la jornada d’avui ha servit també perquè ERC presentés l’acord de la Junta de Portaveus per millorar la mobilitat ferroviària a Terrassa i al Vallès. “Des que es van eliminar els peatges de l’AP-7, aquesta autopista pateix un col·lapse constant. Des d’ERC, entenem que aquest col·lapse és la mostra que hi ha molts deures d’inversió en el transport públic“, explica Martínez. El grup republicà fa èmfasi en la necessitat d’impulsar l’eix transversal ferroviari, unint Terrassa, Sabadell i Granollers, amb el Baix Llobregat i el Maresme. També insten, entre d’altres accions, a la Generalitat a apostar per les estacions de Terrassa Sud i de Terrassa Oest, dibuixades des de fa anys, i actualment aturades.
