Acostumats a arrodonir, és podria situar la inversió prevista en uns dos milions d’euros, però en aquest cas no és arrodoniment. L’Ajuntament ha calculat un pressupost base de dos milions, exactes, per convertir ja, d’una vegada per sempre, amb una reforma integral, l’edifici del Condicionament Terrassenc en el centre de la cultura popular de Terrassa. L’objectiu passa per inaugurar-lo al desembre del 2026.
El projecte ja ha estat aprovat en fase inicial. El complex, de 5.536,66 metres quadrats i recollit en el Catàleg d’Edificis d’Interès Històric-Artístic (de 1981), consta de mitja dotzena de naus distribuïdes en planta baixa i primera planta. Està situat en els números 216-218 del passeig del Vint-i-dos de Juliol, entre els carrers del Canonge Rodó i de la Mare de Déu dels Àngels. La planta baixa té dos titulars: l’Ajuntament i l’empresa social Teixidors, que ocupa la part est. En la planta primera realitzen activitats diverses entitats. S’hi van fer treballs en el 2018.
En el 2022 i el 2023 es van fer obres d’adaptació dels espais sota les cobertes i d’espais polivalents per a actuacions. Es van construir banys, un vestidor i dependències administratives. També en aquesta planta es troben l’alberg per a persones sense sostre, l’Andana, i magatzems. Una escola de circ ocupa l’àmbit adjacent a una sala d’assajos de cultura popular i a un buc insonoritzat.
Amb el nou projecte, el definitiu, el consistori pretén acabar “la rehabilitació integral de l’interior d’aquest equipament perquè les colles de cultura popular puguin desenvolupar totes les seves activitats habituals”. El propòsit: que el Condicionament “es converteixi en la nova seu de referència de la cultura popular a Terrassa”.
Dues fases “clarament diferenciades”
La intervenció quedarà dividida en dues fases “clarament diferenciades”, segons indica el projecte. En la primera s’actuarà a l’interior de les naus i els envolupants de l’edifici. Es conformaran els espais pendents en la primera planta, “que seran majoritàriament expositius”, i els àmbits de formació, reunió i trobada. També es repararan filtracions i es millorarà el confort acústic i tèrmic, així com la il·luminació natural. Els treballs inclouran la substitució de les fusteries existents. Amb l’entramat de fusta s’habilitaran espais per a l’exposició de gegants, capgrossos i altres figures.
El termini màxim d’execució de la rehabilitació és de 12 mesos. Tenint en compte que en breu s’iniciarà el procés de licitació de l’obra, el més probable és que el centre de cultura popular estigui enllestit al desembre del 2026. Aquesta, al menys, és la intenció de l’Ajuntament
La segona fase consistirà en la urbanització, per reconfigurar l’espai exterior de pati que connecta el passeig del Vint-i-dos de Juliol amb l’edificació. Amb un pressupost de 202.318,30 euros, contempla la reforma de la instal·lació de subministraments i tindrà com a punt clau la pujada de la cota del pati per fer-lo “totalment accessible des del carrer”. Es col·locarà nou paviment i nova vegetació, i s’instal·larà una tanca divisòria (d’obra) amb l’Andana. I es reformarà la façana que dona a Vint-i-dos de Juliol.

/ ALBERTO TALLÓN
Comptat i debatut, el centre de cultura popular disposa de 1.625 metres quadrats, als quals s’ha de sumar la superfície de 1.280,05 metres quadrats del magatzem i els tallers per a les colles. Al novembre passat, membres de la comissió de l’equipament de la Coordinadora d’Entitats de Cultura Popular van celebrar una jornada de debat per definir les necessitats d’usos del Condicionament.
El termini màxim d’execució de la rehabilitació és de 12 mesos. Tenint en compte que en breu s’iniciarà el procés de licitació de l’obra, el més probable és que el centre de cultura popular estigui enllestit al desembre del 2026. Aquesta, al menys, és la intenció de l’Ajuntament.
Abans del projecte definitiu, unes obres parcials al complex
Aquest any el mateix complex serà objecte d’obres parcials, penúltim capítol de l’adequació del Condicionament. Fa unes setmanes es va adjudicar el contracte per a uns treballs que consistiran en l’enderroc de tres magatzems de la part est. La remodelació servirà per connectar el pati amb l’entrada pel carrer de Joaquim Folguera, resultant-ne “un nou carrer per l’interior”. Dissenyat per l’arquitecte Lluís Muncunill, el Condicionament Terrassenc va ser construït l’any 1916. L’Ajuntament el va adquiirr l’abril del 2008.
