Festa Major

La Taifa, cau de la cultura popular i de la música compromesa

El cantautor valencià Pau Alabajos ret homenatge a Terrassa al poeta Vicent Andrés Estellés

El Drac Petit, una de les primeres bèsties en arribar a la plaça de la Torre del Palau

La plaça de la Torre del Palau és un no parar de gent tota la Festa Major. La Taifa, l’espai creat per les entitats de cultura popular com a lloc de trobada, s’ha convertit en un dels punts neuràlgics de la festa, un recinte on prendre una copa, escoltar bona música, tocar amb les mans gegants i dracs, o fins i tot poder seguir la festa sense aglomeracions.

Tot això i molt més ha passat a la Taifa en les primeres jornades de la festa -divendres i dissabte-. “No teníem un espai on descansar, on trobar-nos – comenta Rosa Rubio, membre de Treure Ball i una de les organitzadores de la Taifa-. Aquest és també un lloc per acostar la cultura popular a la gent”.

Ballada de gegants a la plaça de la torre del Palau /Lluís Clotet

El millor exemple, dissabte a la tarda durant la plantada d’imagineria. El Drac Petit de Terrassa i la seva colla i els Gegants Boixos van ser algunes de les primeres colles que van passar per la plaça de la Torre del Palau. El públic va tenir l’oportunitat de veure-les actuar de prop i fins i tot de tocar-les. Els més petits, però també els grans, van gaudir de sentir-se testimonis privilegiats d’un espectacle gairebé en la intimitat.

A banda de la plantada d’imagineria, la música ha estat una de les fortes apostes de La Taifa aquest 2024. Dissabte van tocar els cantautors Pau Alabajos, Cesk Freixas i Alidé Sans.

El primer ha fet aquest dissabte un recital intimista, emotiu i carregat de referències a l’escriptor i poeta valencià Vicent Andrés Estellés, en el centenari del seu naixement. Els seus poemes inspiren bona part dels temes d’Alabajos, que durant el seu directe ha recitat i ha cantat l’obra de l’escriptor. És el cas d’algunes de les peces més evolvents, com “Síl·labes de vidre” o la cançó inspirada en el llibre “La clau que obre tots els panys”.

Alabajos ha donat les gràcies al públic de Terrassa pel seu escalf. “Estic impressionat amb la rebuda que em feu a la vostra Festa Major, i amb aquest públic tan meravellós”. L’artista ha fet constants referències a l’obra d’Estellés, que impregna la seva música, i a “les dificultats per cantar en català a València, amb els governs de la dreta i la ultradreta”.

El de Cesk Freixas ha estat un recital amb constants referències polítiques i socials, però també divertit. El cantautor ha convidat l’audiència a cantar els seus temes i a ballar-los.

També ha anunciat que el de dissabte és el seu darrer concert a Terrassa abans de fer una aturada. Freixes ha inclòs la Festa Major en la seva gira de comiat. Durant 20 anys de carrera, ha recuperat la cançó d’autor i de protesta en català i ara vol aturar-se per exercir la paternitat i conciliar. A la plaça de la Torre del Palau, el cantautor es va acomiadar cantant alguns dels seus temes més populars i en especial “La meva sort”, tot un resum vital i emotiu de dues dècades de trajectòria musical.

La Taifa continua aquest diumenge a la plaça de la Torre del Palau amb noves retransmissions en directe – de la Sortida d’Ofici i el Ball de Plaça i de la Diada Castellera- a banda d’una sessió de friquisme en català, a càrrec de Frikassa, i un taller de ball folk, i un concert de ball folk.

To Top