Cultura i Espectacles

Una dotzena d’alumnes del PAR en Dansa salten al circuit professional

El director del PAR, Rodolfo Castellanos, durant un assaig d'un curs anterior / NEBRIDI ARÓZTEGUI

Una dotzena d’alumnes del PAR en Dansa d’enguany acabaran el curs amb un contracte professional pel curs vinent.

Així ho avança el director de LaFACT Cultural, Adrià Fornés, qui destaca que la professionalització dels alumnes és un dels principals reptes del Programa d’Alt Rendiment (o dit resumidament, PAR en Dansa) que es desenvolupa a l’equipament de la Rambla és de 2020 i que enguany ha arribat a la seva quarta promoció.

“Portem quatre anys molt bons. De fet, cal demanar-se si estem complint amb els objectius que ens havíem marcat. I que uns 10-12 ballarins d’aquest curs hagin aconseguit un contracte professional és un molt bon resultat”, enraona Adrià Fornés.

De fet, aquest divendres -8 de juny– porten a escena la darrera obra de l’any acadèmic 2023-2024. Serà amb “Les quatre estacions”, del mestre barroc Antonio Vivaldi, a partir de les 21 hores a l’escenari de LaFACT Cultural.

És com una festa de final de curs, amb una producció treballada aquí, en aquesta factoria cultural”, afegeix Fornés.

Antics alumnes

A més a més, l’obra d’aquest divendres compta la participació d’antics alumnes del PAR. Es tracta de Júlia Martí, Yefferson Velasquez, Jossehp Peñaloza i Héctor Boto.

“Nosaltres els donem eines per fer el salt a professional. I ara és com si el cercle es tanqués, perquè després d’haver estat alumnes, tornen com a professionals”, continua el director de LaFACT Cultural, tot posant èmfasi en el fet que la carrera artística d’alguns fa via: “Jossehp Peñaloza, per exemple, actuarà a finals de juny al Gran Teatre del Liceu de Barcelona”, posa com a exemple Fornés. A més a més, la presència d’aquests ex-alumnes fa comunitat. “Venen, saluden, estan agraïts… Se senten a casa”, ho descriu.

Logronyo

I és que l’existència d’aquesta factoria és “per se” bastant peculiar. Una mena de petita facultat de la dansa, derivada d’un equipament que eminentment fa programació. “És cert que és molt poc habitual, tant a Catalunya com a l’Estat. L’altre dia, conversant amb el director de Casa de la Danza, de Logronyo, destacava l’excepcionalitat d’aquesta escola de formació”.

I si els membres de LaFACT Cultural havien visitat Logronyo, potser el partit de tornada serà un viatge a Terrassa.

Fornés i la resta d’equip i ballarins van ser a Logronyo per la primera de les actuacions de “Les quatre estacions” (si bé a Logronyo sense orquestra), que van fer al Riojaforum (amb capacitat per a 1.400 espectadors).

Ara tenen la funció de Terrassa, on ja s’afegeix la Franz Schubert Filharmonia. I llavors arrencaran una mini-gira que els portarà l’endemà dissabte al Celler de Vila-seca, diumenge al Teatre Kursaal de Manresa i el 14 de juny a Tarragona. “Ep! Són una jove companyia, però com han d’estar a l’escenari com si fos totalment professional”, conclou Fornés. “Especialment amb les actuacions a fora de Terrassa, per guanyar-nos la seva confiança i que els tornin a trucar”.

“Les 4 estacions” del segle XVIII, en versió de l’any 2012

La dansa no és l’única disciplina dins aquesta proposta (que parteix d’un vessant clàssic per acabar desembocant en una mirada més contemporània de la dansa). I és que la música mateixa evoluciona d’igual manera: Antonio Vivaldi crea la seva famosa composició de “Les quatre estacions” en el decurs del segle XVIII, mentre que Max Richter en fa la seva versió l’any 2012.

A més a més, és elegantment interpretada per la Franz Schubert Filharmonia. Fundada el 1997, és una orquestra amb seu a Barcelona i dirigida per Tomàs Grau. Han treballat amb mestres com Josep Pons, Rinaldo Alessandrini i Antoni Ros Marbà.

A més a més, Sayaka Shoji farà tasques de violí i directora. Shoji va entrar amb força al firmament de les estrelles del violí quan amb només 16 anys va guanyar el prestigiós Concurs Paganini de Gènova. Des d’aleshores ha actuat arreu del món sota la batuta dels millors directors tocant un violí Stradivarius. “Sayaka Shoji és una música de gran recorregut”, explica Adrià Fornés.

El fitxatge internacional d’Ilya Jivoy

La coreografia de la peça de divendres és obra d’Ilya Jivoy. Es tracta d’un coreògraf de rellevància internacional que enguany és professor resident al PAR en Dansa. Per aquest motiu, es troba a cavall entre Terrassa i altres grans capitals del món, on també té coreografies. “El curs passat va fer una col·laboració amb nosaltres i ens va mostrar interès a seguir”, explica Fornés. “I aquest any ha estat directament el coreògraf resident de Terrassa, complementant perfectament Rodolfo Castellanos i els altres mestres”.

Una dotzena d’alumnes del PAR en Dansa salten al circuit professional
To Top