Cultura i Espectacles

Carolyn Carlson s’acomiada dels escenaris a Terrassa

Aquest dissabte 5 de novembre el públic tindrà l’última oportunitat per veure la companyia de Carolyn Carlson. La corèografa finalitza la seva prolífica carrera amb The Tree, una demostració de vitalisme i amor per la natura en un context actual de col·lapse i distopia. La seva última actuació serà a La Factoria Cultural de Terrassa (LaFACT). 

La coreògrafa californiana Carolyn Carlson, establerta a París, ha creat més d’un centenar de peces on busca desenvolupar i compartir el seu univers poètic. De fet, Carlson prefereix el terme “poesia visual” a “coreografia” per descriure el seu treball.

A The Tree, Carlson es basa en el llibre “Fragments of Poetics of Fire”, del filòsof francès Gaston Bachelard i tria aquestes flames poètiques per representar l’àmplia complexitat dels elements naturals en un context actual de col·lapse i distopia, amb l’esperança d’un renaixement d’entre les cendres, com si es tractés d’un fènix ressuscitat.

La coreògrafa col·labora amb l’artista visual Gao Xingjian (guanyador del Premi Nobel de Literatura de l’any 2000), qui sublima l’escenografia amb les seves pintures abstractes. Nou ballarins interpreten una poderosa expressió de vitalisme i amor per la natura en un context actual de col·lapse i distopia.

Carolyn Carlson es defineix principalment com una nòmada. De la badia de San Francisco a la Universitat d’Utah, de la companyia Alwin Nikolaïs de Nova York a Anne Béranger a França, del Ballet de l’Òpera de París al Teatrodanza La Fenice de Venècia, del Théâtre de la Ville de Paris a Hèlsinki, del Ballet Cullberg a La Cartoucherie de París, des de la Biennal de Venècia fins a Roubaix, Carlson és una viatgera incansable, sempre busca desenvolupar i compartir el seu univers poètic.

Va arribar a França el 1971 com a beneficiària de les idees d’Alwin Nikolaïs sobre moviment, composició i ensenyament. L’any següent, amb Rituel pour un rêve mort, escriu un manifest poètic que defineix un enfocament de la seva obra al qual s’hi adhereix des d’aleshores: la dansa fortament orientada cap a la filosofia i l’espiritualitat. Carlson prefereix el terme “poesia visual” a “coreografia” per descriure la seva obra.

Durant quatre dècades, Carlson ha tingut una influència i un èxit significatius a molts països europeus. Va tenir un paper clau en el naixement de la dansa contemporània francesa i italiana a través del GRTOP (grup de recerca teatral) del Ballet de l’Òpera de París i del Teatrodanza de La Fenice.

Ha creat més de 100 peces, un gran nombre de les quals són fites en la història de la dansa, com Dennsity 21.5, The Year of the Horse, Blue Lady, Steppe, Maa, Signes, Writings on Water i Inanna. El 2006, el seu treball va ser guardonat amb el primer Lleó d’Or lliurat a un coreògraf per la Biennal de Venècia.

Fundadora de l’Atelier de Paris-Carolyn Carlson a la Cartoucherie el 1999, va ser artista associada al Théâtre National de Chaillot amb la Carolyn Carlson Company del 2014 al 2016. El 2017, a més de fer una gira pel seu repertori, la coreògrafa explora noves formes de creacions: una exposició per a museus, un llargmetratge de dansa per al cinema.

Fitxa artística:
Coreografia i escenografia: Carolyn Carlson
Ajudant coreogràfic: Colette Malye
Músiques: Aleksi Aubry-Carlson, René Aubry, Maarja Nuut, K. Friedrich Abel
Disseny de llums: Rémi Nicolas, assistit per Guillaume Bonneau
Obres d’art projectades: Gao Xingjian
Atrezzo: Gilles Nicolas i Jank Dage
Vestuari: Elise Dulac i Atelier du Théâtre National de Chaillot. Gràcies a Chrystel Zingiro
Producció: Companyia Carolyn Carlson
Intèrprets: Constantine Baecher, Chinatsu Kosakatani, Juha Marsalo, Céline Maufroid, Riccardo Meneghini, Isida Micani, Yutaka Nakata, Sara Orselli, Sara Simeoni.

Carolyn Carlson s’acomiada dels escenaris a Terrassa
To Top