La família Carreras Blasi (el pare, Joan, i el seu fill, Xavier) van donar a conèixer fa pocs dies una obra nova del pintor uruguaià Joaquim Torres-García de l’any 1916, que va regalar al poeta Joan Salvat-Papasseit un any després, el 1917. Aquesta obra és una al·legoria a la Terrassa industrial i havia de decorar l’escola pública, Grup Escolar Torrella, que llavors encara estava en construcció a la confluència de la rambla d’Ègara amb el carrer de Gutenberg.
L’obsequi de Torres-García a Papasseit va ser fruit de la gran amistat que tenien l’artista i el poeta. El punt de partida d’aquesta relació cal situar-lo cap a principis de 1917 quan el jove poeta començar a dirigir la secció de llibres de les Galeries Laietanes de Barcelona per encàrrec d’un dels seus impulsors, Santiago Segura. En la nova feina, Papasseit es preocupa no solament d’exposar i vendre llibres, sinó també de conèixer les darreres novetats literàries i les editorials que en fan de paraigües.
El poeta va aconseguir que les Galeries Laietanes fossin un centre cultural i artístic de referència visitat per molts artistes del moment. Un d’ells va ser el pintor uruguaià Joaquim Torres-Garcia, que en aquella època ja tenia forces vincle amb Terrassa. El pintor havia fundat aquí, l’any 1910, l’Escola Mont d’Or (Masia de Can Bogonyà) i després, a partir de 1914 fins a 1919, com a veí resident a Mon Repòs, la masia familiar que va construir en una finca a prop de l’escola on impartia classes.
Pintor i poeta empatitzaran. Almenys així es desprèn de la seva relació d’amistat artística. Torres-García va col·laborar estretament amb Papasseit en la publicació “Un enemic del poble (1917-1919), un full subversiu de caràcter espiritual que va prendre el títol d’una obra de Henry Ibsen i que fa un temps ser posada en escena i tenia com a protagonista al gran actor Pere Arquillué.
Aquest gest de bona entesa es va manifestar també en el primer llibre de Papasseit, que porta per nom “Poemes en ondes hertzianes”, d’estil avantguardista i que va ser publicat l’any 1918. El pintor firma la il·lustració de la portada i altres composicions poètiques, mentre que Papasseit li dedica un dels poemes, “Passeig”, que descriu l’instant després la pluja en un carrer silenciós.
Torres-García va ser també una de les persones que va portar a Papasseit a Terrassa i el va introduir en l’ambient cultural, artístic i periodístic. Un dels encontres decisius va ser conèixer l’industrial Emili Badiella Ribas, propietari del vapor tèxtil Badiella i amb gran sensibilitat per la cultura, especialment per la música i l’art. L’empresari fou el mecenes de Torres-García i va estendre aquesta tasca desinteressada amb Papasseit.
Badiella va protegir al poeta fins al dia que va traspassar a causa de la tuberculosi, que el va retenir a fer repòs a Can Robert de Matadepera i al sanatori Verge de Montserrat de Torrebonica. Papasseit, en agraïment, també li va dedicar a l’industrial els poemes com “Nadal” i “Els tres Reis d’Orient”, al llibre “L’irradiador del port i les gavines” (1921).
Padrí de boda
La relació del pintor uruguaià Joaquim Torres-García (1875-1949) amb el poeta Joan Salvat Papasseit (1894-1924) va tenir lligams molts personals. L’artista va ser un dels padrins de la boda del poeta quan va contraure matrimoni amb Carme Eleuterio i Ferrer, un 7 de juliol, del 1918, a l’església de Sant Miquel del Port a Barcelona. L’altre padrí triat per l’enllaç va ser Santiago Segura, el promotor de les Galeries Laietanes, que li va confiar la feina de llibreter a Papasseit i li va permetre abandonar la vida bohèmia, de lluita obrera intensa i de feines precàries (l’última de vigilant nocturn al moll de Barcelona) que havia portat fins aleshores. Segura també va contribuir a les cures de repòs del poeta a la seva casa de Sitges.