Té nom i cognom asiàtic perquè els seus avis xinesos van emigrar a Cuba i ell va néixer a l’illa. Lienz Chang, una de les primeres figures del ballet clàssic del món i amb una carrera espectacular, ha visitat Terrassa aquests dies per impartir classes magistrals als alumnes del curs intensiu d’estiu del Programa d’Alt Rendiment en Dansa (PAR) que té la seu a La Factoria Cultual de Terrassa. Chang ha vingut convidat pel director artístic Rodolfo Castellanos, l’ànima d’aquesta formació d’alt nivell. Ambdós tenen en comú que van ser estrelles solistes en el Ballet Nacional de Cuba i que, per tant, hi ha una notable connexió en el gènere del ball, el clàssic, i en la manera d’expressar i interpretar les coreografies.
Chang, agraït per aquest convit, afirma que ha gaudit molt. “Ha estat una setmana molt intensa. M’ho he passat molt bé i crec que ells també. Hem treballat molt. Hi ha un nivell divers. El que es tracta és d’anar avançant i fer que cada ballarí i ballarina pugui donar el màxim amb les seves aptituds i qualitats. Tothom té un lloc, un rol, dins el grup”.
El “Bolero” de Ravel
El professor ha preparat amb els alumnes una de les coreografies que formarà part de la gala final del PAR que tindrà lloc el divendres vinent. En concret han dansat “Initium e finis” inspirada en la música “Bolero” de Maurice Ravel. “És una peça petita, un abstracte, però molt trepidant perquè la mateixa obra musical ja ho és. Així que hem treballat aquest ballet amb molta pràctica de puntes i també variacions”.
Chang s’havia de quedar una setmana més, fins al dia de l’espectacle que tanca el curs, però al final no serà possible pels seus compromisos professionals que també es mouen de manera improvisada segons les mesures per la Covid i per viatjar d’un país a un altre. “Ara he d’agafar un avió cap a Romania perquè allà hi preparo una reestrena de la ‘suite’ de ‘Don Quixot’ i d’allà cap a Itàlia cal Teatre de l’Òpera de Roma. En aquests moments, tots estem subjectes a la pandèmia i hem de tenir plans A, B, C i D per si de cas els hem de canviar”
La clàssica
El mestre diu que li plouen encàrrecs i que està molt content perquè pot treballar com a “freelance” i fer allò què i com li agrada. Confessa que les propostes són de dansa clàssica perquè aquesta és la seva base amb la qual va créixer i evolucionar fins a ballarí solista ballant en les millors companyies del món i interpretant els rols més carismàtics.
El currículum de Lienz Chang és d’una dimensió envejable i destaca per sobre de tot ser parella de la mítica Alicia Alonso al Ballet Nacional de Cuba i estrella en el Ballet de Marsella amb l’etapa del també llegenda Roland Petit. “Vaig tenir una gran sort, un gran privilegi, ballar amb Alicia Alonso i després al Ballet de Marsella. Vaig aprendre molt perquè ells t’ensenyaven que la dansa a més de ser tècnica, estètica i bellesa havia d’emocionar. Ells remarcaven que calia comprendre la història que ballaves per poder transmetre-la al públic amb naturalitat”. Chang ho diu amb molt sentiment perquè, per a ell, la dansa ho és tot. “La dansa és vida, salut i una manera de preparar-me per la vida eterna”, manifesta.