Revisitar els clàssics sempre és un objectiu de molts responsables de les arts escèniques, cercar l’essència, conservar el text o la partitura i, a vegades, atrevir-se a donar un toc contemporani. El teatre, la dansa i la música ho han fet, però poder el primer art dels tres que citem ha estat més agosarat. L’atzar ha fet que aquest cap de setmana es doni una feliç coincidència perquè es presenta “Medea” en dues versions; una en dansa de la mà de la companyia d’Antonio Márquez i l’altra en teatre i música a iniciativa de l’Orquestra de Cambra Terrassa (OCT) 48.
Dues artistes catalanes, de Barcelona, es posaran a la pell de la “Medea” creada per Eurípides i estrenada a Atenes. Una dona sacerdotessa i bruixa, traeix el seu pare i assassina el seu germà, tot ajudant a robar el velló d’or a l’aventurer grec Jàson, de qui està enamorada i amb qui fuig. Aquest rol, en dansa, l’assumirà Helena Martí, artista convidada de la companyia del director i ballarí Antoni Márquez i en teatre, Susana Garachana, actriu que en farà la interpretació al costat de l’OCT48 encapçalada pel seu director Quim Térmens.
Martí i Garachana diuen que estan entusiasmades amb el personatge. Per a la ballarina és “un luxe perquè ‘Medea’ és més que un personatge. És un mite, una llegenda; és una meravella fer el viatge d’aquesta dona que té una evolució tan natural i orgànica, que està a dalt de tot i cau al fons fins a la destrucció més horrorosa”. Martí es mostra molt agraïda. “M’ ho va oferir el mateix creador del ballet, el gran mestre José Granero, quan jo estava al Ballet Nacional d’Espanya. Era l’any 2002, j vaig marxar d’aquesta companyia i no va poder ser. I més de quinze anys després, em va venir la invitació d’Antonio Márquez i vaig dir que sí. Vaig estrenar “Medea” el 2019 a Valladolid, o sigui que fa molt poc que la ballo i és tan intensa que ja me l’he fet meva”.
“Un regal”
L’actriu Susana Garcahana coincideix plenament amb la ballarina. “Aquesta ‘Medea’ és un regal. És una dona referent perquè barreja amor, traïció i venjança. No es pot jutjar com és i el que fa perquè és un mite, però crec que continua sent vigent el dia d’avui”. Per a l’actriu és una doble estrena perquè és la primera vegada que faig de rapsode en un concert de l’OCT. 48 en homenatge al mestre Josep Manén, que va compondre la ‘Medea’ que interpretarem. És una responsabilitat, però Térmens i tots els músics ho han fet tot molt senzill”.
Liderant aquests espectacles estan Antonio Márquez i Quin Térmens. El ballarí hi participa en el rol de Jàson -l’amor de Medea-. “Fa molts anys que faig aquest personatge i em sento molt orgullós de ser la parella d’Helena Martí. Estava a punt de retirar-me de l’escena, però m’he posat i m’he adonat que sempre estem aprenent i que ara puc donar el personatge una dimensió de maduresa que abans no tenia”, va manifestar Màrquez. Per Quim Térmens, director de l’OCT48, la “Medea” de Josep Manén, de qui se celebren 50 anys del seu traspàs, és una música dramàtica, en sintonia amb la història, però amb alguns punts romàntics d’acord amb l’època de la seva creació (1959). Térmens ha indagat en el compositor català. “Hem enregistrat obres que no s’havien interpretat. Va ser un gran compositor, però un xic incomprès