La temporada de música clàssica a l’Auditori Municipal fa dues propostes per a aquest cap de setmana. La més destacada és la del diumenge. Es tracta de l’òpera "Bastià i Bastiana", que Mozart, el gran geni de la clàssica, va escriure quan només tenia 12 anys. La composició serà interpretada per Ensemble Contratemps, amb la direcció del també actor Adrian Schavarzstein.
Els personatges principals estaran a càrrec de Maria Hinojosa Montenegro (Bastiana) i Jorge Juan Morata (Bastià). Ambdós cantants són reconeguts en el gènere operístic, especialment i per proximitat la soprano Maria Hinojosa que és de Sabadell. Jorge Juan Morata, natal de València, serà el tenor. El paper del bruixot Colau recau en Juan Carlos Esteve.
El gran músic de Salzsburg va compondre aquesta petita òpera popular ("singspiel") d’un acte amb un llibret basat en "Les amours de Bastien und Bastienne", paròdia escrita per Favart i de Guerville sobre una comèdia pastoral de J.J. Rousseau. En aquesta obra, Mozart ja mostra una habilitat notòria per a l’escriptura vocal i per a la paròdia.
La primera representació documentada de l’obra és de l’any 1890 a Berlín, encara que alguns investigadors diuen que potser es va fer una estrena anterior promocionada per Franz Anton Mesmer, creador de la teoria del "magnetisme animal". Mesmer volia representar l’obra a l’aire lliure, però també es parla d’una suposada estrena al teatre de Mesmer, l’octubre de 1768, a Viena.
Amor de pastoreta
La partitura és sobre una història que té com a protagonista una pastoreta, de nom Bastiana, i el seu enamorat, Bastià, i un presumpte mag que es diu Colau. La noia té el pressentiment que ha perdut l’amor d’en Bastià i recorre a un bruixot, Colau, per recuperar el seu amor. El bruixot, però, li revela que potser hi ha una nova dama que ha robat el cor d’en Bastià. La peça és de gran simplicitat, marcada per una unitat melòdica, en la què s’identifica molt bé a cada personatge.
"Bastià i Bastiana" forma part de la llarga llista de les òperes de Wolfgang Amadeus Mozart, un total de 22 obres musicals molt variades. Hi ha des de petites obres de joventut, com la que s’interpretarà el diumenge a l’Auditori, fins a les grans òperes de la seva maduresa. Tres d’elles van quedar inacabades i no es van representar fins molts anys després de la mort del compositor. Les obres de Mozart formen part del repertori clàssic més exigent i apareixen habitualment en la programació de les formacions. S’ha publicat que les seves primeres obres segueixen les formes tradicionals de l’òpera seriosa italiana i l’òpera bufa. Abans, aquest divendres, hi haurà el concert de Delia Quartet, un quartet de saxòfons d’estudiants d’Interpretació de Música clàssica i contemporània del Centre Superior de la Fundació Conservatori Liceu de Barcelona. La formació de cambra està integrada per Estel Vivó, saxo soprano; Queralt Vivó, saxo alt; Aaron Lara, saxo tenor, i Pol Cabrera, saxo baríton. Delia Quartet va començar la seva trajectòria el setembre de 2019 sota el mestratge del professor Albert Julià Torné. El quartet ha obtingut reconeixements com el Primer Premi en el Rookie Chamber Music- V Concurso Nacional de Música de Cámara (2020) i el Segon Premi en el II Concurs Internacional Cambra Romànica (2020).