Cultura i Espectacles

La temporada de dansa més gran de la història

La Temporada BBVA de Dansa al Centre Cultural Terrassa ha assolit als darrers temps un creixement exponencial que convertirà la seva 37a edició, la de 2020, en la més gran de la seva història. La programació arriba amb més companyies i més funcions que mai, un augment impulsat per la gran resposta que ha tingut la programació de les darreres temporades. Moltes de les funcions han exhaurit les entrades setmanes abans de la seva data. Enguany s’han superat els deu mil espectadors i s’ha assolit més del 95% d’ocupació.

La nova temporada inclourà 25 funcions de catorze companyies nacionals i internacionals, entre les quals destaquen el Ballet de l’Òpera de Viena, el Ballet Nacional d’Espanya i el Ballet de l’Òpera d’Innsbruck. Estarà representat el ballet clàssic, el contemporani, el flamenc i el ball espanyol, amb un ventall complet del món de la dansa. Es doblen moltes de les dates per respondre a la possible gran demanda que despertaran algunes de les companyies més rellevants presents a la programació. Fins i tot s’han reservat algunes dates per obrir, si calgués, una tercera funció.

Adrià Fornés, director del Centre Cultural i responsable d’aquesta programació, destaca que aquest auditori terrassenc va obrir fa quaranta anys, i les temporades de dansa són ja 37. Aquesta és una prova de la ferma aposta d’aquest equipament per convertir-se en un referent de la dansa al nostre país. I donat aquest creixement, la fita s’ha aconseguit.

El “Trencanous” del Ballet de Barcelona donarà el tret de sortida a la temporada, al gener. Aquesta companyia rep el testimoni del Ballet de Catalunya, que aquest estiu va finalitzar la seva col·laboració amb el Centre Cultural per problemes interns. El Ballet de Barcelona serà una de les tres companyies que faran una residència al Centre Cultural, i és a més la companyia que s’encarrega del programa educatiu “Exploradors de la dansa.”

La segona residència serà la de Maria Rovira, i Crea Dance Company, que per tercer any consecutiu farà una coproducció amb aquests programadors. Després de l’èxit incontestable de “Carmina Burana” i el “Rèquiem de Mozart”, aquesta vegada l’obra escollida serà la “9ª de Beethoven”, amb la participació del Cor de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música.

La tercera residència serà la d’Habemus Corpus, projecte comandat per Miquel G. Font, un coreògraf català que treballa a la ciutat holandesa de Rotterdam i que presentarà la seva nova producció “Amnea” (amb gira posterior per Asia i Europa. ) “Seguim buscant ballarins d’aquí que triomfen arreu”, destaca Fornés.

Al mateix temps no es descuidarà l’atenció que es dona a l’escena internacional, començant per l’aterratge del Ballet de l’Òpera de Viena, sota la direcció de Manuel Legris. El coreògraf comandarà un elenc de dotze ballarins principals i solistes que oferiran un programa representatiu del repertori d’aquesta companyia.

A aquesta visita seguirà el retorn d’IT Dansa, un dels clàssics de la programació; Fornés recorda que “la preestrena de la companyia, quan es va crear, ja es va fer al Cultural.” En aquest cas presenten un programa mixt, de quatre peces.

Ja al març, el Ballet i l’Orquestra de Sant Petersburg interpretaran “Giselle”, l’obra més representativa del ballet romàntic. Serà un dels dos grans clàssics de la programació el 2020, juntament amb “El llac dels cignes” que tancarà la programació al desembre, de la mà del Ballet i Orquestra de l’Òpera de Samara, . Aquesta oferirà “una posada en escena espectacular de més de cent artistes, entre ballarins i músics.”

Alicia Alonso
Les ja citades no seran les úniques produccions amb música en directe; sense anar més lluny, al març el Nacional de España (28 i 29 de març) farà parada amb un homenatge a Mario Maya, considerat com un dels grans mestres de la dansa espanyola. Fornés destaca que aquesta serà l’estrena del nou director de la companyia, Rubén del Olmo, a Catalunya.

Un altre homenatge és el que s’oferirà, a l’abril, a Alicia Alonso (1920-2019). Fornés aclareix que l’homenatge s’havia començat a treballar inclús abans de la seva mort. L’estreta relació de la diva cubana amb Terrassa, en la seva doble faceta com a coreògrafa i ballarina, són el principal leit motiv d’un tribut que oferiran estrelles internacionals de la dansa clàssica.

També a l’abril, s’ha volgut tornar a potenciar “el segell català que triomfa a l’estranger”, amb Enric Gasa, coreògraf i director del Ballet de l’Òpera d’Innsbruck presentant “La Tempesta”, una versió d’aquesta obra mestra de Shakespeare.

Més tard, el Ballet de Barcelona tornarà amb “Suite Carmen”, basat en l’obra mestra de l’òpera de Georges Bizet i coreografiada pel cubà Alberto Alonso. A la tardor, es farà la 3a edició de la Gala de Ballarins Catalans al Món, i més tard Jivoy Dance Company -amb la participació de primers ballarins i exballarins del Teatre Mariinsky oferiran un programa de coreografies clàssiques de Txaikovski i Petipa i peces contemporànies de Ilia Jivoy.

Posteriorment, la formació israeliana Kibbutz Contemporary Dance Company presentarà el seu treball més recent, “Asylum”, peça de dansa moderna a la qual el director artístic Rami Be’ert evoca la seva pròpia experiència com a descendent de supervivents de l’Holocaust nazi. També rellevant serà la presència, al novembre, del Malandain Ballet Biarritz , amb tres coreografies, dues d’elles pròpies. Al marge dels continguts artístics de la programació, la gran novetat d’aquesta temporada és la creació d’un abonament premium, amb un 40% de descompte (coincidint amb el 40è aniversari d’aquest espai), que dona dret a les 14 produccions programades. També hi haurà abonaments especials de clàssica i de companyies catalanes, ambdós amb un 20% de descompte, i de primavera i tardor, amb un 25% de descompte afegit .

To Top