Cultura i Espectacles

Nova temporada de dansa amb majúscules

La 36a. Temporada de Dansa del Centre Cultural Terrassa aixeca el teló aquest dissabte i diumenge i, com ja fa molts de temps, ho farà amb majúscules. La programació s’inaugura amb l’estrena del “Rèquiem” de Mozart, amb coreografia de Maria Rovira, directora artística de Crea Dance Company, que ja ha esgotat tot l’aforament de les dues funciones previstes pel cap de setmana.

Es tracta d’una nova producció encarregada pel Centre Cultural a Maria Rovira, qui ja va estrenar l’any passat “Carmina Burana” amb molt d’èxit. En aquesta ocasió hi haurà dansa i també música en directe a càrrec de l’Orquestra Simfònica del Vallès i els cors Cantiga i Montserrat, sota la direcció musical de Josep Prats.

De nou serà un espectacle en una posada en escena única per la seva dimensió. El “Rèquiem” que veurem es presentarà com una al·legoria a la vida, la mort i la injustícia partint de la relació que Mozart va establir amb Déu quan va crear l’obra musical. Rovira ha explicat (vegeu entrevista en aquesta informació) que “és una obra feta per sacsejar l’ànima i cor” i que els ballarins es deixen anar en un ball enèrgic i hipnòtic.

El “Rèquiem” de Mozart és una obra mítica. La llegenda explica que el compositor austríac va rebre l’any 1791 un encàrrec d’una persona anònima per escriure una Missa de Difunts amb la meitat del pagament per avançat. No sabia res del misteriós emissari però acceptà la petició i es posà a treballar. Va ser l’última obra perquè va traspassar mesos després. Amb el temps es va saber que la Missa de Difunts va ser una sol·licitud del comte Walsseg-Stuppach, amb la intenció de fer-ho passar com obra pròpia i dedicar-la a la seva difunta esposa.

L’estrena a Viena
El cas és que la difunta esposa de Mozart va cerca compositors que poguessin completar l’obra i així cobrar la segona part de l’encàrrec. La vídua va fer la petició al deixeble preferit de Mozart, Josep Eybler, però aquest va decidir que abandonava perquè no s’hi veia amb cor.

Fou llavors quan ho va assumir el jove compositor Franz Xaver Süssmayr i aquest, finalment, sí que la va acabar. L’obra, completa, es va enviar al comte Walsegg i està datada l’any 1972. L’estrena va tenir lloc un 2 de gener de 1793 a Viena en un concert en benefici de la vídua del músic austríac. El “Rèquiem”, doncs, és tot un repte pels músics i sobretot pels coreògrafs que s’enfronten a aquesta composició tan espectacular.

Més propostes
Al llarg d’aquesta tardor, a la temporada del Centre Cultural Terrassa també serà present Patricia Guerrero, que és considerada com l’última revelació del flamenc. Oferirà l’espectacle “Catedral”, una litúrgia sobre el dolor i l’alliberament de la dona (9 de novembre). Un dels altres plats forts de la temporada és la gala d’Estrelles de l’American Ballet amb Isabella Boylston i James Whiteside com a ballarins principals (23 i 24 de novembre).

Pel tancament d’aquest cicle, la temporada BBVA de Dansa ha convidat al Ballet de Geòrgia, que interpretarà un doble programa: “Fuentovejuna” (21 de desembre) i “Chopiniana i “L’Ocell de foc” (23 de desembre. De nou, la temporada reuneix molts al·licients, pel nivell de les companyies d’aquí i de fora i pel repertori d’obres que vindran i que es podran admirar per la talla dels ballarins. El Cultural, com es recordarà, programa per anys naturals pel que ja es deu tancar el primer cicle del nou any 2020 i el coneixerem aviat.

Més espectadors
Per ara, les programacions s’han consolidat ja amb un nivell de referència molt important a Catalunya i amb un nombre d’espectadors que es va incrementant. La primera part de la temporada de dansa d’enguany, de gener a maig, va aconseguir 6.982 espectadors, una xifra que suposa un augment del 15% respecte a la primavera de l’any passat (6.038 espectadors). La temporada va rebre una qualificació del 9,84 sobre 10. Una nota, doncs, d’excel·lència.

To Top