Opinió

Le Cirque du Soleil

Sis anys després de "Coteo" (2012) Cirque du Soleil porta "Totem", dins de la seva gira europea, a l’Hospitalet, al seu districte cultural -una zona de 25 hectàrees al barri de Sant Josep, antiga zona industrial de la ciutat. La gran Carpa Blanca alberga en el seu interior l’espectacle creat per Robert Lepage, que ja havia treballat amb la companyia de Canadà a "Kà". A més dels excel·lents acròbates i pallassos té una posada en escena pròpia d’una gran òpera, converteix la pista en un gran escenari a la italiana amb els músics al fons protegits per una barrera de canyes, davant en forma de gran pantalla una rampa on es projecten imatges molt potents i poètiques que completen els números, cada número es converteix en una peça de teatre amb un principi, un conflicte i una solució final.

"Totem" és un espectacle àgil, sorprenent, profundament poètic, emocionant i ple de recerques de l’impossible en el moviment i l’equilibri de l’ésser humà, com demostren les joves Bai Xiangje assegudes en monocicles que estan a no menys de dos metres d’altura llançant els seus bols als seus caps. Però el que realment ens crida l’atenció de "Totem" és aquesta recerca de l’orgànic a cada número, els artistes es converteixen en animals de la natura: micos, peixos, gripaus, etcètera. Creant un espectacle molt físic i molt visual en què s’utilitzen tots els mitjans tecnològics possibles avui dia al servei del major espectacle del món, valgui com a exemple aquesta cua d’escorpí gegantina que serveix de pont perquè els artistes marxin de l’escenari.

En destaquem tres números: els salts sobre tres barres russes que tanca l’espectacle i els gestos de complicitat a la cultura indígena del Canadà, els seus ritmes, les seves figures i els seus cants i el moment de l’humor a través d Misga Usov, pallasso ucraïnès que aconsegueix buidar el mar.

"Totem" és un espectacle original, gens convencional, ple de poesia visual, que mostra els malabars ingràvids a l’interior d’un got de batedora gegant. "Totem" és un viatge per l’evolució humana, des dels primats fins a l’home amb maletí i mòbil, dels amfibis al desig de volar de l’ humà de vidre que baixa com un estel des del centre de la carpa fins a terra i la màgia dels somnis humans en un món natural en aquesta closca de tortuga que amaga l’aventura. La filosofia de l’espectacle diu que qualsevol de nosaltres en el nostre interior portem un tòtem, un animal.

Avui, que vivim entre somnis trencats i realitats polítiques enfrontades, necessitem més que mai la presència del tòtem, aquest objecte de la naturalesa que es converteix en l’emblema protector de la tribu i de l’individu.

Vint nacionalitats diferents treballen en aquest espectacle que reuneix més de cent persones treballant per oferir un somni, un producte d’arts escèniques dinàmic, modern i renovador.

L’espectacle es divideix en dues parts, amb un nombre final amb un ritme trepidant i una estètica comuna pictòrica en fusió amb la paleta de colors de la natura. L’espectacle en la seva estrena a l’Hospitalet va estar dedicat a l’acròbata Yann Arnaud, que en una actuació a Florida va morir.

L’emoció i el sentiment estaven servits, després va arribar la màgia del circ.

To Top