L’hivern està arribant. Som a la Casa de Blanc i Negre, temple del Déu de Molts Rostres. En aquest indret, els qui pateixen poden veure a la font del verí per experimentar una mort indolora. Al bell mig del temple trobem la Sala dels Rostres, on desenes de cares embalsamades dels morts són a punt de ser usades pels assassins Bravosi.
Mig en penombra, acostem el cap a una pantalla, tanquem els ulls, premem un botó i de sobte les nostres faccions apareixen entre les desenes i desenes que conformen la Sala dels Rostres. Ja som un mort més al nínxol d’un món inquietant i, sobretot, exitós.
És el món de “Joc de trons”. I la que acabem de descriure és una de les propostes interactives que més sorprenen els visitants de l’exposició mundial sobre la sèrie que des de finals d’octubre fins al pròxim 7 de gener podem veure al Museu Marítim de Barcelona. La mostra, que es titula “Game of Thrones. The Touring Exhibition”, arrenca a la capital catalana el seu itinerari internacional.
Un fenomen global
És un diumenge ben assolellat. Són poc més de les deu del matí i a l’entrada del museu, situat a l’històric edifici de les Drassanes Reials de Barcelona, al costat de l’avinguda del Paral·lel i del monument a Colom, ja hi ha cua per entrar a la mostra.
Aquesta joia del gòtic civil català, que va començar a construir-se al segle XIII, sembla un escenari escaient per acollir una exhibició sobre una sèrie, “Joc de trons”, que barreja fantasia i història, batalles i lluites de poder, mort i supervivència… Amor, noblesa, família i ambició.
Des que va estrenar-se l’any 2011 a la cadena estatunidenca HBO, “Joc de trons” s’ha convertit en un fenomen mundial. La ficció, basada en la saga de novel·les del gènere fantàstic “Cançó de gel i de foc”, de l’escriptor nord-americà George R.R. Martin, narra les vivències de reis i reines, de cavallers, impostors i nobles implicats en un laberint de persecucions. El seu objectiu és fer-se amb el control dels Set Regnes de Ponent.
El públic (en bona mesura jove, però també de més edat) comença ja de mica en mica a avançar. De seguida sentirà la banda sonora original de “Joc de trons”, creada pel compositor Ramin Djawadi. L’objectiu dels organitzadors, entre els quals figura la mateixa cadena HBO, és que els visitants s’endinsin a Ponent i Essos, els dos continents on es desenvolupen les principals trames.
I, de sobte, la primera sorpresa. Ens posem davant d’un fons unicolor, ens fan una fotografia i, com per art de màgia (i gràcies a la tècnica del croma), apareixerem en una imatge digital al costat d’un dels dracs de la sèrie, fills de Daenerys. El resultat, el veurem quan acabem el recorregut. Si volem endur-nos la foto cap a casa, com era presumible, abans haurem de passar per caixa.
Amb el mòbil a la mà
“Barcelona, una ciutat cosmopolita i on hi ha una legió de fans de ‘Joc de trons’, serà la porta d’entrada a Europa de l’exposició”, assegura en Sergio Muñoz, un dels coordinadors de l’esdeveniment. El responsable assenyala que no només hi han vingut visitants catalans, ja que “entorn d’un 30 per cent del públic prové del Regne Unit, França, Itàlia i Alemanya”, països, tots ells, “en els quals la sèrie també té molts seguidors”.
Aquest diumenge al matí, la majoria de cares que hi veiem semblen, però, autòctones. I no totes són de Barcelona ciutat. N’hi ha del Masnou i de Lleida, de Sant Quirze del Vallès i d’Olesa de Montserrat, com després, quan parlem amb algun dels visitants, tindrem l’ocasió de comprovar.
Just en iniciar el recorregut, una noia que fa de guia ens adverteix: res de fotos amb flaix. Els mòbils, però, formaran part d’una manera ineludible de l’exposició, que està pensada, precisament, perquè el públic es faci fotos amb el mòbil i ompli la memòria de “selfies”. I és que durant el recorregut ens podrem fotografiar, espasa en mà, tal com si fóssim els actors protagonistes de diverses escenes de la sèrie. Així ens convertirem, per exemple, en Ned Stark durant els moments previs a acabar amb la vida d’un desertor; en Arya en posició de batalla, o bé en Jon Snow plantant cara a un atac de cavalleria.
Vestits i objectes de culte
En si, l’exposició reprodueix deu escenaris diferents de “Joc de trons”. El camí s’inicia en un espai on s’exhibeixen diverses escenes dramàtiques de la sèrie, que serveixen per submergir els fans a l’univers ideat per George R.R. Martin. Després veurem una taula de mapes, aquells usats per les diferents cases nobles enfrontades per tal de teixir estratègies i pensar batalles.
Tot seguit passarem pel Camí Reial, aquell que travessa la totalitat de Ponent, des del castell fins al Bastió de Tempestes, des del Desembarcament del Rei fins a la regió de Més Enllà del Mur. Els altres decorats pels quals deambularem són la mateixa ciutat de Desembarcament del Rei, la més gran i capital de Ponent; la càmera dels Targaryen; entrarem a la Casa de Blanc i Negre; a un espai dedicat a les Cases Nobles de Ponent; ens trobarem de sobte al Mur i també més enllà, per acabar en un esperat escenari, la gran sala del tron. De totes maneres, aquesta no és una mostra que estigui basada en la reproducció mil·limètrica dels diferents escenaris de “Joc de trons”. Al contrari, el valor d’aquesta finestra oberta a un univers d’il·limitades pugnes es troba en els objectes i en les elaborades indumentàries que hi podem observar de primera mà.
Són, totes, peces que s’han fet servir a la gravació. Moltes d’elles resulten autèntics objectes d’artesania, com el minuciós i delicat cinturó de roses i espines d’Olenna Tyrel. Emulant en certa manera el recorregut per un museu de la història del tèxtil, ens sorprendrem amb la complexitat i el nivell de detall que presenta el vestuari usat pels actors i les actrius al llarg de les diferents temporades de la sèrie. Aquest és un dels atractius més estimables de la mostra.
La indumentària dels intèrprets esdevé, juntament amb les espases (en veurem moltíssimes, la de Jon Snow, Ned i Arya Stark, la de Jamie Lannister, Joffrey Baratheon, la del Sabueso…), el fil conductor omnipresent durant el recorregut.
Entre la roba que desperta més curiositat hi ha els vestits de casament que Margaery Tyrell i Joffrey Baratheon van utilitzar al seu recordat enllaç matrimonial, a la quarta temporada. O la reduïda indumentària d’un dels personatges més admirats per molts fans, el petit Tyrion Lannister.
Fa fred. A la regió gelada del nord del Mur, on habita el poble lliure dels Salvatges, dels Fills del Bosc i els Caminants Blancs, hi fa molt fred. En aquesta part del continent, la del més enllà del Mur, sempre és hivern. Malgrat la figurada gelor de l’espai, pot ser que, amb tant d’objecte heroic com hi ha a les vitrines, ens entrin ganes de fer els aventurers. Llavors ens podrem arrossegar pel terra amb una corda. El reflex d’un mirall, estratègicament inclinat, farà l’efecte que estem escalant el Mur hivernal. Una foto més per al record.
Però encara en mancarà l’última. La que ens podem fer asseguts a la rèplica del Tron de Ferro, el seient més preuat en aquesta adaptació televisiva d’estratègies en què els estius duren dècades i els hiverns, tota una vida.